Fejl/skader ved montering af gipsloft

Hej derude

Jeg er pt. ved at sætte gipslofter op i hele huset, og da det er første gang, har jeg et par spørgsmål til de fejl/skader, der er opstået under projektet.

Vi sætter gips på i 2 lag.

Der er enkelte plader hvor skruerne er blevet sat i for tæt på enden af kortkanten, der er affaset, hvilket har fået hjørnet til at slå en revne på 1-2 cm. Der skal efterfølgende spartles i disse ender, så tænker at dette løser problemet. Er det korrekt, eller vil det være mest fornuftigt at afmontere pladen og sætte en ny op?

Vi har en dampspærre imellem forskallingen og gipspladerne. Dampspærren skal jo helst være helt tæt. Det er sket et par gange, at vi ved et uheld har skudt en skrue i, der har ramt ved siden af forskalningen. Jeg tænker her, at skruen sidder i dampspærren og utætheden derfor er minimal. Vil det mest fornuftige her være at afmontere, lappe hullet og sætte ny plade op?

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Ved skaderne i enden burde man, hvis det skal være 100% efter bogen, sætten en ny plade op, men vi laver hundredvis af gipslofter hver eneste år og der er stort set en eller anden lille skade, eller et lille hjørne der er knækket af eller lignende på samtlige lofter - stort set.

Du gør det at du lige skærer det gips væk som er løst og så spartler du det først med en gang Polyfilla eller lignende inden du går i gang med det øvrige spartelarbejde. Vi har aldrig oplevet problemer med det.

Med dampspærren er jeg mere på bar bund, jeg er overbevist om at det intet betyder, men den korrekte fremgangsmåde er givetvis at fjerne gipsen, lappe hullet og så gips op igen, men havde det været hjemme hos mig selv, havde jeg i det tilfælde du nævner ikke været nervøs ved det, ikke det mindste.

God arbejdslyst

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Tak for svaret Martin

Jeg lader pladerne sidde som de er, og skærer det krakelerede gips af i hjørnerne

Et spørgsmål mere. Skruehovedet skal være omkring 1mm under gipspladen således at man kan spartle bagefter. Jeg bruger en gipsskruemaskine, der er indstillet til den korrekte dybde, men alligevel sker det en sjælden gang imellem at skruen ender 2-3 mm under overfladen, hvilket jo er for dybt. Det er ganske få skruer der er tale om, men kom alligevel til at tænke på, hvad grunden er til, at skruerne ikke må sidde for dybt? Er det for at undgå at pladerne sprækker, eller er der en anden grund?

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svaret Martin

Jeg lader pladerne sidde som de er, og skærer det krakelerede gips af i hjørnerne

Et spørgsmål mere. Skruehovedet skal være omkring 1mm under gipspladen således at man kan spartle bagefter. Jeg bruger en gipsskruemaskine, der er indstillet til den korrekte dybde, men alligevel sker det en sjælden gang imellem at skruen ender 2-3 mm under overfladen, hvilket jo er for dybt. Det er ganske få skruer der er tale om, men kom alligevel til at tænke på, hvad grunden er til, at skruerne ikke må sidde for dybt? Er det for at undgå at pladerne sprækker, eller er der en anden grund?

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
hvis skruehovedet gennembryder pappet holder der ikke så meget, derfor må de ikke gå så dybt
Grunden er, at det må ikke bryde papoverfladen på gipsen, da skruen så mister en del af sin bæreevne når den kommer helt ind til gipsen, fordi gipsen har en tendens til at knækker/smuldrer inde i pladen.

Så reglen er til for at man får skruet sin skrue så langt i/ind at man kan spartle hen over den, men samtidigt at skruen holder/bærer gipsen mest muligt...

Så er der nogle enkelte der er smuttet igennem ville jeg igen ikke være alt for bekymret

www.malermester-hansen.dk
Tak for svar. Jeg bliver jo klogere og klogere på gipsplader

Jeg smider bare en ekstra skrue i ved siden af, hvis en skrue ryger for dybt i.

Så er det bare tilbage til arbejdet med de 180m2 loft, der skal sættes op.

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også