Symaskine trykfødder

Håber, at nogen kan afklare lidt for mig om Industri-type og Bernina trykfødder.

Det jeg ved lige nu er stort set det, som man kan læse her:

http://www.anniescatalog.com/pages/which_foot.html 

Mine symaskiner anvender "Low shaft" og det er også muligt at justere højden noget på den stålpind som foden skrues fast på.

Jeg har et ønske om at anvende nogle rulle trykfødder, som disse:

http://www.zamirsew.net/servlet/the...ler/Detail

eller disse fra Bernina

http://www.youtube.com/watch?v=JfHVTEHb6NQ 

En leverandør fortæller mig, at det ikke er muligt at sætte industri-trykfødder på husholdningsmaskiner (og på nær Bernina). Er det korrekt? Hvori består forskellen?

Håber, at nogen kan afklare lidt for mig om... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der må jeg så give mig, der er selvfølgelig også forskel på maskinerne. Jeg må dog tilstå at jeg ikke kan se at hjulet skulle give nogle forskelle som en trykfod ikke kan. Det er en fix detalje men når først du kender din maskine kan du nøjagtigt det samme uden hjul.
Skulle du så endelig have en maskine der kan "løbe om hjørner" skal du have dig en skomager maskine, på en sådan er der ikke under transportør men bevægelig over transportør, d.v.s. at du under syningen kan skifte retning på trykfoden. Jeg har for mange år siden syet et kraftigt sejl på sådan en maskine. Både min Far og min Bror var skomagere, hvor jeg kunne låne deres maskiner.
Det er nok lidt en fornemmelsessag, hvor godt det hjul virker, når man ikke ligesom har haft det mellem hænderne. Jeg er enig med dig i, at de videoer på ingen måde viser noget, hvor der er særlige udfordringer med transportøren. Altså udfordringer, som f.eks. opstår når man skal sy midt på et stort betræk eller et stort sejl. Og jeg har ikke set nogle anmeldelser på nettet, som sammenligner egenskaberne for en rullefod med f.eks. en teflonfod eller for den sags skyld disse små billige mekanik overtransportør fødder. De prøver alle sammen på hver deres måde at reducere friktionen ovenfra.
Se lige netop i den situation hvor der skal syes en lap på et emne midt i det hele, er skomager maskinen simpelthen uovertruffen god. Prøv at forestille dig at skulle sy en lynlås i en langskaftet støvle eller en lille lap nede på skaftet af støvlen. Der har skomager maskinen jo en lang tynd friarm der kan gå ned i skaftet på støvlen, og når du så kan ændre retning på trykfoden der jo også er transportør går det hele ret let.
Helt enig. Men egentlig ønsker jeg mig også en maskine, som nemt kan transporteres, og det går ikke med en skomagermaskine. Der er altid kompromisser. Jeg fandt dog alligevel netop nu én reference, som i tekst sammenligner, små rullefødder, større rullefod, teflon fod og "walking foot attachment". Her: http://www.fashion-incubator.com/archive/how-to-organize-needles/ - og nede i kommentarer citat af Stu Friedberg:

"Ramona, there are a couple of industrial accessories that may make sewing vinyl or other “sticky” materials on your Juki acceptable. You want a Teflon-coated needle plate and a roller presser foot. There are a couple of types of roller presser feet, and they take different feed dogs and therefore different needle plates. One type is a single, large diameter wheel often called a “leather roller foot”. This type is pretty widely available. The other type looks more like a conventional foot but has multiple small rollers instead of a flat bottom. I’ve only seen this one on eBay, although I’m sure it can be found in somebody’s catalog. Search for “multiple roller presser foot”.

Avoid a roller presser foot that looks like a normal foot and only has one roller, or one wide roller with two skinny little disk rollers. (These are commonly available for household machines.) You want as much roller and as little flat bottom touching the material as possible, and this style does not provide that.

I have not had much success with Teflon feet. If the material is sticky enough to require a slippery foot, I’ve had better luck with the roller feet than the Teflon feet.

The walking foot attachment won’t stand up to production, and might not stand up to the Juki running at full speed even in moderate usage. But if you sew slowly (in industrial terms), the attachment might be useful. I think you’d get more use from a leather roller foot, though."

Så hans opfattelse er altså at denne lidt større rulle er den bedste af alle de typer fødder til formålet. Og jeg fornemmer, at en Teflon fod nok er nr. 2.

/Viggo
Hej Jørgen

Det er jeg enig i. Og tak for at du brugte tid på sagen.

Mvh. Viggo
Skrevet af Håndværkeren på 24 jan 2014 13:08
Hej Viggo.
Jeg tror ikke vi kommer det nærmere nu !
Iøvrigt kan jeg kun tre sprog, fint mellem og groft Dansk 

Hej Håndværkeren.
Jeg troede da at sådan en synnejye kunne noget tysk også!

Bortset fra det, så er jeg imponeret over din viden om symaskiner og syning. Jeg har ikke en stand forskid på sådant, men det er sjovt at læse med og blive lidt klogere.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Som tidligere nævnt i andre tråde, så er jeg ikke synner-jy  men sydfynbo  jeg bruger da ordet Moin men det er for ikke at falde helt uden for, og så syntes det er sådan et sjovt ord. Kan dog godt finde på at besvare et Moin moin med et Boin boin ! man er vel lidt elastisk 
Jeg ved godt at du er fra Sy'fyn (du er jo skrædder), men du skal da han noget røg af og til.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis