Indregulering af ventilation

Jeg er igang med ombygning af mit hus. Og her har jeg selv sat et ventilationsanlæg ind. Og nu kommer jeg så til den del hvor jeg skal igang med indregulering af ventilationsanlægget.
Jeg ved bare ikke lige helt hvordan man nu gør... Er det noget man selv kan gøre eller skal man have sådan et firma som ham her mh-klimateknik.dk til det?
Han skal nemlig have 2000 kroner for det og jeg tænker hvor svært kan det være
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De par tusinde må du ikke spare, for det gør faktisk forskellen på om det dur eller ikke dur.

Et forkert indstillet ventilationsanlæg kan give fugtskader, trækgener, koste op til 10% på varmeregningen

Forøvrigt har du jo heller ikke måleudstyret til det.
Helt enig med Orla.
Vil lige tilføje, et for stort elforbrug til listen af dårligdomme, som du kan spare dig til.
Proffen sørger også for at dit anlæg bliver stillet til nogle fornuftige mængder på de forskellige hastighedstrin. Du behøver ikke at kører med BR-luftmængder hele døgnet, og slet ikke her om vinteren. Jeg har lige nu en relativ fugtighed i stuen på bare 35% pga det kolde vejr.
Det er også vigtigt at du får anlægget stillet, så der suges lidt mere end der blæses ind, da overtryk i huset vil sende varm (fugtig) luft ud i konstruktionen med deraf følgende risiko for kondens og råd/svamp.

By the way, Orla. Et lille spørgsmål, som jeg tror du kan besvare fra paratviden
Der har i en anden tråd været diskuteret, ved hvilken luftmængde SEL skal måles/beregnes.
Jeg mener det er ved den luftmængde der kræves ifg BR i det pågældende hus. Har jeg ret i dette?

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja det er korrekt, men hvis der er behovs/fugtstyring på, skal anlægget indreguleres/måles ved 0,3 l/sek/m2 som er minimumskravet i bygningsreglementet.
@Orla.
Tak for svaret.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis