Opsætning af urinal

I forbindelse med at jeg skal have lavet en bar/et manderum i kælderen og i fremtiden sikkert et teenage værelse, så kom jeg til at tænke på om det var muligt at opsætte et urinal nede i kælderen.

Baren/manderummet vil jo mest blive benyttet af mine kammerater og jeg, og et fremtidigt teenageværelse skal også bruges til hankønnet - derfor kunne det jo være smart hvis man kunne spare turen op af trapperne 90% af tiden når der var gæster i baren eller venner på besøg hos sønikke. Konen og jeg vil nok også være glade for at toilettet ovenpå ikke skal benyttes af alle sønnes kammerater konstant når de er mange på besøg.

Vi har et vaskerum nede i kælderen, som lige nu blot rummer vaskemaskine og tørretumbler. Efter renovering skal der dog også være en vask dernede.

Spørgsmålet er så - kan (og må jeg bare sætte et urinal op inde i dette rum, og koble det til samme afløb som vaskemaskinen (køkkenvasken er koblet på samme afløb oppe fra stueetagen). I modsætning til et toilet kræver det vel ikke en faldstamme, men bare et afløb af en slags? Vil der være problemer med en sådan løsning - lugtgener f.eks.?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv tumlet med tilsvarende tanker, men har opgivet netop pga frygt for lugtgener, hvis man tilslutter det til et almindeligt gulvafløb.
Et bidet må f.eks. ikke tilsluttes til gulvafløb., eller måtte ikke for 18 år siden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok ærgerligt. Gælder det også hvis det er et "gammeldags" slags urinal med skyl, eller er det kun de nye vandfrie?

Det er ikke et gulvafløb som sådan, vaskemaskinen og køkkenvasken er tilsluttet et afløb der går ud igennem væggen nede i kælderen. Der er dog også et gulvafløb dernede.
Der er et eller andet om at afløb fra toiletter ikke må samles inde i huset med den almindelige kloark til spilde vand. Så du må istedet udstyrer alle mænd og drenge med uridomer og nat poser, så behøver de ikke rejse sig så tit.
Det jeg fik at vide, og som jeg tror, stadig gælder er, at alt der har med fækalier og urin at gøre, som i særlig grad kan producere stank skal lukkes ud i kloakken bag vandlås direkte ud i kloaken og ikke via et åbent gulvafløb.
Vandlås er der som bekendt i et lokum. I et bidet er der en pungvandlås og det vil jeg bestemt mene også gælder for et urinal.
I nyere af kommunen godkendte kloaksystemer, her hvor jeg bor, skelner man ikke mellem spildevand og lokumsvand. Derimod må overfladevand IKKE blandes ind i spilde/lokumsvandet, idet det går til rensningsanlæg.

Det er i disse dage hen ved 19 år siden jeg lavede min noget omfattende kloak til 4 badeværelse og 2 køkkener, hele baduljen samlet inde i hytten, fik det besigtiget den gang uden anmærkninger, og nu for nogle få måneder siden endelig godkendt. Derfor tror jeg ikke på, at så meget er ændret for nylig, men man ved jo aldrig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kunne jo tænkes at der var forskel på kumunernes behandling og regler. Jeg har et rør der kun bruges til spildevand fra vaske bruse-kabine og vaskemaskine og et andet der går direkte ud i septiktanken fra toilettet. det giver lyde når det blæser meget fra vest for så ligger septiktanken i læ af huset og der opstår under tryk der ude, så blupper mit toilet og vandstanden bliver meget lav i skålen. Har prøvet at sætte udluftning på septiktanken, så blev blupperiet bare værre.
Tak for svarene allesammen - lyder som om jeg nok desværre må opgive den tanke, eller i hvert fald have en VVS'er ud at se på det før jeg gør noget videre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis