Lægge nyt gulv på ujævnt korkgulv?

Hej alle LDS'er :-)

Hej

Jeg skal igang med at lægge et nyt laminatgulv i min gang (5m x 1,20m), mit eksisterende gulv er et kork gulv (30 x30 cm plader) der er limet fast til betongulvet.

Men da jeg så tjekkede gulvet med et langt vaterpas, viste det sig, at gulvet nogle steder havde en højdeforskel på mellem 2-7 mm, alt efter hvor jeg målte.

Jeg har købt noget der hedder supertech underlag, der skulle kunne dæmpe trinlyd en del, det er 3 mm tykt, på pakken står der at det kan udligne forskelle på op til 2,3 mm.

Mit spørgsmål går så på, hvad gør jeg nu:

 1) tør jeg lægge gulvet, velvidende at der nogen steder er op til 7 mm højdeforskel??

2) hiver jeg korkgulvet af, sliber limen forholdsvis plan, og bruger selvnivellerende gulvspartel, og lægger underlag og mit nye laminatgulv ovenpå?? 

eller 

3) Bruge selvnivellerende gulvspartel ovenpå korkgulvet (har hørt at man kan få noget man gerne må bruge ovenpå korkgulv??), og derefter lægger underlag og det nye gulv på??

3. mulighed, som jo klart ville være at foretrække (hvis selvfølgelig at mulighed 1 ikke duer), da det kræver mindst arbejde, at bruge gulvspartel ovenpå korken, men kan det have nogle uheldige bivirkninger, så som at gulvspartlen får korken til at bule op pga. fugten af gulvspartlen f.eks. eller andre ting man skal tænke på, og er der nogen der har prøvet at bruge sådan noget gulvspartel ovenpå korkgulv f.eks?

Fordelen i at beholde korken, synes jeg, må være at det bliver endnu mere trinløst og en smule varmere at gå på det færdige gulv (har ikke gulvvarme :-/), så det er også en grund til at jeg er lidt i tvivl om hvad jeg bør gøre.

Er der nogen der har været i lignende situation, eller bare nogle gode råd til hvad der er det bedste at gøre, nogen med gulverfaring derude? :-)

På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville spartle det nødvendige på korken, da det er et godt underlag under laminatgulvet.

Normalt kan der accepteres ujævnheder på op til +/- 2 mm på en 2 m retholt (lodstok/vaterpas eller lignende), men det skal være jævne buler.

Sørg for at få fat i den rigtige spartelmasse (der findes noget som der kan lægges gulv på efter få timer, men det koste lidt ekstra)
Jeg har fundet det her produkt, det må vel kunne bruges ovenpå korkgulv, der står i beskrivelsen at det bl.a. kan bruges ovenpå træ, så det må jo være det samme... http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og-byggematerialer/klinker-og-fliser/nivellering/alfix-planemix-50-selvudflydende-afretning-nivellering-25kg.htm

Men fremgangsmåde er vel først og prime gulvet, og så bruge planemix 50, lade det tørre, og så mit skumunderlag og laminatgulvet...?
Jeg fik nemlig at vide fra forhandleren at jeg ikke måtte bruge en dampspærre imellem korken og mit nye gulv, da det derved kunne rådne, så jeg må vel ikke fugttætne på nogen måde, hverken med plast eller noget kemikalie man smørrer på...?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du er nødt til at prime der hvor der skal spartles, og du må ikke lægge fugtspærre af nogen art ovenpå korken.

Hvis det er et terrændæk der er tale om, må man nok kunne gå ud fra, at når korken har kunnet ligge der i mange år, kan der nok også lægges et svømmende parketgulv ovenpå uden en fugtspærre.
Så vil jeg prøve og købe mig en sæk flydespartel og få jævnet ud, det må være den rigtige løsning, du skal have tusind tak for hjælpen Orla.
mit råd til dig: Af med skidtet! Rens gulvet af og læg selvnivellerende. Modsat er du næsten oppe over dørtrin og skal save af gerigter. Gør det ordentligt - fat en skovl og tag fliserne op

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også