omfangsdræn

Hej

VI fik lavet omfangsdræn omkring vores hus fra små 3 år siden. Før var kælderen fugtig og der var fugt gennemslag flere steder. Det hjælp rigtigt godt på kælderen og vi havde ikke problemer med fugt. Jeg var nede på 40% fugtighed dernede....

men AK! intet varer jo evigt... Efter vores varme men våde vinter har jeg nu fået fugt op i gennem gulvet... Og i sådan en grad, at jeg har vand stående.

Jeg blev nogen overrasket. Jeg havde forventet, at drænet havde afhjulpet situationen. Jeg tænkte, at der måske var noget galt med drænet?

Jeg har derfor haft tv inspektion ude og inspicerer dræn. Og foruden et lille bagfald  et sted. er drænet tør!

De gode kloakfolk mente, at kloakmesteren der lavede vores omfangsdræn kunne have brugt filtergrus under drænet og vandet derfor kunne vandre i filtergruset under drænnet ind i huset?

Er det en mulighed, eller giver kloak folkene mig en historie, fordi at de ikke kunne finde årsagen?








Man kan lære alt, hvis man gider!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kloak folkene målte dybden på drænet hele vejen rundt om huset og indvendigt ned til kældergulvet. De mente at drænet skulle have taget vandet... :

Kan du forklare lidt om den løsning? Kælderen er total tom. så der er masser af muligheder.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Må de indvendige dræn godt ligge under sokkel niveau?

Man kan lære alt, hvis man gider!
Ja, bare den er i tilstrækkelig afstand fra soklen.
Så vidt jeg lige husker, skal der max være en vinkel på 45 grader fra underkant sokkel til undkant udgravning for dræn, og dette kunne nok også have været praktiseret udvendigt!
Hej Orla

Tak for alle dine indlæg.

Jeg er i tvivl om jeg har forstået dit sidste indlæg korrekt. Så jeg har lavet en tegning.



Er det korrekt forstået?



Man kan lære alt, hvis man gider!
Jeg må lige korrigere mig selv:

Hældningen er 3:1 altså 30 cm ind og 10 cm ned, eller 60 cm ind og 20 cm ned, og det er fra underkant sokkel til underkant udgravning.

Det hele afhænger selvfølgelig af jordbundsforholdene, og der er heller ingen der siger, at drænledningen absolut skal ligge langs fundamentet (en dybt lagt midt i kælderen kunne gøre underværker).
Gælder denne formel  også for indvendige vægge?

Man kan lære alt, hvis man gider!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis