Spørgsmål vedr. PL dåse

Hej

Min jeg har overtaget et hus fra 1969 og vi er igang med at få lavet nogle af værelserne i stand. I den forbindelse har jeg lige et par spørgsmål jeg tænker i kan hjælpe mig med at besvare  For at få det hele på det rene, så er jeg godt klar over at vi her snakker om arbejde til en elektriker.

Alle lampestederne er med de gamle metaldåser og tænker at jeg gerne vil have disse skiftet til PL-dåser nu når lofterne alligevel er pillet ned og der er mulighed for det, men er det spild eller er det en god idé?

Samtidig har den tidligere ejer i forbindelse med installationen af spots fået vendt en PL dåse så den peger op i loftsrummet, frem for ned i gangen. Jeg er lidt i tvivl dette en ok installation, den er jo ikke skjult i den forstand at den kan tilgåes fra loftet? men vil gerne vide om det er lovligt.

Håber i kan hjælpe.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville skifte til nye PL-dåser, hvis de gamle metaldåser er af den type, som har mindre diameter end PL-dåserne. Man kan nemlig ikke købe lampeudtag/dækslertil de små dåser mere. Det er lidt træls, at man er nødt til at se på et gammelt grå-brunt dæksel, bare fordi man ikke kan købe et nyt.

Kan ikke se der er noget galt i at dåsen vender opad så længe den er tilgængelig.
Uden lige at have målt den så mener jeg bestemt de ser mindre ud end en PL dåse. Har godt kunne læse mig til at det er noget bøvl med afstandsringe til gamle dåser. Så hvis jeg gerne vil have skiftet til et nye LK lampeudtag i koksgrå så kommer det helt af sig selv at jeg er nød til det?

Ok, jeg var bare meget i tvivl om det talte som en skjult installation når den vendte op i loftsrummet. Tænkte nemlig at hvis det var lovligt så ville jeg have vendt en dåse mere så der ikke bliver et lampe udtag i det rum, men kun de spots som er monteret i loftet.
Ja, hvis et ny lampeudtag ikke kan være i den gamle dåse, så skal der en ny dåse til.

Hvis man kan finde dåsen og komme til at arbejde i den, er den tilgængelig.
Jeg ville dog ikke bruge en pl-dåse til formålet men i stedet en membrandåse. Og så montere den 50 cm over lofter på et spær eller lignende, så den også er tilgælgelig, hvis der på et tidspunkt skal mere isolering på loftet.
Jeg ville absolut også få udskiftet de "gamle" dåser til nyt når nu muligheden er der.
Vedr. dåser der er drejet, så de peger op i loftrummet, og formentlig ligger under isolering, så er det et "helvede", hvis der senere er fejl på installationen og elektrikeren skal fejlsøge på installationen.
Så er helt enig i Jenshøj´s forslag om en membrandåse der er synlig og tilgængelig på yderloftet

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis