Udlæsning af bilens log via OBD stikket?

Hej med jer.

Alle nyere biler (efter 2004) har et ABD stik til udlæsning af diverse log informationer osv.
Men er det et standard stik der passer på alle biler?
Er de udlæste informationer ensartede og forståelige fra bilmærke til bilmærke, eller er de meget mærke specifikke?

Nogen anbefalinger af grej til den slags udlæsninger og fx nulstilling efter olie skift osv?

MVH Njord

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg  mener OBD stikket er standard. Nu skriver du ikke, hvilken bil du har, men prøv at søge på enten OBD eller VCDS tester i sidste tilfælde kunne du vælge NETECH.

fase
Hej.

I husstanden har vi disse biler: Fiat Panda 2004 og Opel Corsa 2008.
Det jeg tænker anvendelsen brugt på primært er nulstilling efter olieskift etc.
Plus udlæsning af fejlkoder, hvis der komme nogle :-)

Så alt i alt ikke noget avanceret brug, men gerne en model der virker rigtig brugervenlig.
Og er det på dansk er det jo kun en fordel!
Så gerne anbefalinger til gode bud på en velfungerende, billig og letanvendelig model, gerne links!

MVH Njord

MVH Njord
Er der nogle folk her på siden der har lignede apparater og bruger dem, og ikke mindst hvad er erfaringerne.
Priserne ser ud til at starte omkring 500,- og gå ret langt op med en hel del modeller til over 2000,-
Hvor "dyr/billig" er din model og føler du den er pengene værd?
Har den hjulpet dig til at stille diagnoser i forhold til reparationer, eller nulstiller du blot service alarmen når du selv skifter olie på bilen?

MVH Njord :-)

MVH Njord
For nulstilling af service-lampen skal du så vidt jeg har undersøgt på din Panda bruge et diagnoseværktøj som du selv er inde på, men det ser ud til at du kan gøre det på din Corsa uden værktøj. Der er et par forskellige procedurer afhængig af om du har triptæller-knap. Du kan finde begge procedurer på denne søgning: https://www.google.dk/?q=Vauxhall%20Corsa%202008%20service%20reset
jeg købte engang en kinadims for at kunne udlæse data. det virkede fint på min bil, men det var ikke helt standard så der var ikke ret mange andre det virkede på.
Typisk kan du nulstille servicealarmen ved at holde triptælleren eller den til at resette triptælleren(en af de to knapper der typisk er i instrumentbrædtet, kan ikke huske det) inde mens du sætter tænding på bilen. hold den inde ca 10 sek intil servicelampen slukker
Annonce
Prøv at læse om denne : http://www.mobilscan.dk/2/da/

Den "snakker sammen" med en Android telefon eller in iPhone (afhængig af hvilken model, man køber).

Der er ikke voldsom dyr. Kan bla. købes hos T. Hansen og direkte på ovenstående link.
Hej Henrik.

Den du linker til ser da ganske besnærende ud.
Men umiddelbart kan jeg ikke se den kan andet end at udlæse data,, hvilket er OK.
Men hvad med nulstilling af olie osv når man selv laver olieskift, kan man også det med den?

MVH Njord

MVH Njord
Hvis den kan slette fejlene så tror jeg også den kan nulstille servicelampen. Ellers kan den vel nulstilles ved den lokale mekaniker for en omgang blødt brød

Mit indtryk er at selv med en bosch tester som vi bruger til værkstedsbrug kan vi ikke altid nulstille alle biler. Det bliver lidt besværligt jo nyere bilerne bliver.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis