Spørgsmål om rep af skadet glasfiber

Så er det min tur igen, igen til at have behov for hjælp.
Begge billeder er ved samme pullert, billede 1 er udvendig og billede 2 er fra dækside
som det kan ses har der været et kraftigt træk i den pullert, nu er jeg så blevet træt af at se på revnerne og vil gerne have dem repareret - men er det "godt" nok bare at fjerne pullert, skærer revner op med min "dremmel" og så  lægget nyt "gelcoat" - det skal lige siges at pullert sidder midtskibs og bruges kun ved "spring".
Men ønsker gerne en fyldig forklaring om hvordan jeg skal lave det, på forhånd tak.

Kun en tåbe frygter ikke haven
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når der er så voldsomme revner i gelcoaten, har den underliggende glasfiber sandsynligvis også lidt overlast.

Så den rigtige måde er, at bortslibe alt den beskadigede gelcoate, ned til glasfiberen (og 5- 10 cm længere ud end skaderne.

Det kan blive nødvendigt at ligge et nyt lag glasfiber, men nemmere at vurdere når den beskadigede gelcoate er sleben væk.

Det er så min vurdering ud fra billederne, måske andre har bedre/nemmere metoder?

Umiddelbart ser det for mig ud til at det er kanten langs dit dæk ? Hvis det er tilfældet er det lidt svært at reparere, men det kan gøres. Du skal først som Jens skriver fjerne gelcoaten, men du kan ikke lægge en forstærkning udvendigt så du skal ind under kanten og have lavet en forstærkning. Det kan godt være lidt bøvlet for det er ikke meget plads. Du skal have grov slebet glasfiberen der inde før du kan lægge nogle forstærkende lag på. Det vil ikke hjælpe bare at fræse revnerne op og reparere dem !
Ps. du får nok svært ved at ramme farven på gelcoaten udvendigt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er rigtigt, at man næppe købe noget, der rammer farven på den gamle gelcoat. Noget enklere end gelcoat kan vel også gøre det. En god kvalitet moderne oliemaling holder i årevis.
Man kan tage f.eks. lemmen til en kistebænk med til farvehandleren, der så "måler" farvenuancen med sit moderne maskineri og blander farven. Til min og sin egen kontrol sætter han så en farveprøve på lemmen og lyntørrer den med varm luft fra en hårtørrer.
Malingen holder, som sagt, i årevis og opbevarer man overskudet omhyggeligt, kommer man aldrig til at mangle.
Jeg har med held gjort det et par gange til forskellige både.

Finnband
Min ydmyge indstilling til lidt farve forskel, jeg syntes jo blot at det viser at ejeren vedligeholder sin båd efter bedste evne.
Jeg vil bare sige at jeg er enig med de andre i, at du helt sikkert er nødt til at lave ekstra forstærkning indvendigt (renslibning - lille plads - svært at lægge mere glasfiber på) samt bortslibe og erstatte dårlig glasfiber udefra - spartle op til sidst og så genmontere beslag med boltene igennem det hele.

Ellers bliver det aldrig holdbart. Gelcoat kan man tone og ramme ret godt, men det kan være svært.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu kunne det jo være rart at høre et pip fra spørgeren, så vi ved om han kan bruge vore råd til noget 
Hmm, jo jeg kan bruge hvad I kommer med af forslag, havde bare håbet på en nemmere måde, skal nemlig have demonteret alle skabe i salon for at komme ind og demontere pullert og lave forstærkning, har 2 pullerter mere med samme skavank, samme problem - men kan godt se at det vil være "nødløsning" hvis jeg ikke fjerner skabe og pullerter - billeder er af den med mest skade, så kan jo være heldig at kunne "nøjes" med en udvendig rep ved de andre to.

Har set på You Tupe at man kan lave en rep. ved at ligge en "bagstop" udefra, men kan ikke fjerne pullert uden at fjerne skabe.

Skal nok følge op på tråden med billeder, når jeg kommer i gang, det er lige koldt nok pt til "glasfiber rep."

Og ja håndværker du har ret, det er kant ved dæk.

Farve: gelcaot/topcoat kan tones og så må man leve med resten

Kun en tåbe frygter ikke haven
Hej T Gertsen

Hvis du skal skille skabene ad for at komme til indefra, kan du jo være nødt til at blive ekstra opfindsom.

Svæveflyvere, de reparerer faktisk deres vingers sandwich konstruktion - kun udefra - man kan jo ikke komme ind i vingen.
Men det kræver en opfindsom måde at gøre det på samt MEGET omhyggelig glasfiberarbejde, så det holder.

MVIS du vil prøve noget sådant, så skal du:
 jo save et stykke af kanten ud med klampen
slibe indenunder til begge sider/alle sider
lægge glasvæv i flere lag ind som "bund" støttet af lidt pap
slibe udefra, + lægge glasvæv udenpå, så de yderste lag har et overlap på glasfiberen
spartle op igen

- og hvad så, når du skal genmontere klampen - så kan du ikke sætte møtrikkerne på ??
HM.
--- det kræver at du er noget erfaren med glasfiber, og at du gennemtænker det totalt.
Men hvis man kan få en bil til at køre rundt på månen, så kan man naturligvis også reparere en glasfiberbåd.
Men tænk det helt igennem.

mvh A,

To ulykker kommer sjældent alene.
Nu ikke alt det der hokuspokus  Elida, skal det laves ordentligt skal det laves inde fra, at det ofte kræver at man på det nærmeste er et slange meneske er vel et af minuserne ved små både, men selv på store skibe kan man være nød til at fjerne skotter o.s.v. for at reparere.
Hej A

Jeg laver ikke noget før vejret bliver varmere, til den tid vil jeg nok starte med at slibe gelcoat af for at se hvad der gemmer sig af "ubehageligheder", skabe skal  ned for at fjerne pullert, det er så bare øv, om det så bliver en "udefra" rep eller jeg kan komme til indefra ?? har aldrig arbejdet med "glasfiber" før - så det kommer nok til at tage en "krig" første gang  har 2 pullerter mere der skal have samme omgang men de er ikke skadet i samme omfang, ud fra "revner" i gelcoat .
Indsætter et billede af skabe, billedet er fra BB og er identiske med SB, demontering af dem er nok den "nemme" del - ud fra kendskab til egne evner.

Takker alle for indput, skal nok følge op på tråden, som arbejdet skrider frem.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også