Hjælp til gør det selv trappe.

Jeg skal til at bygge trappe.
Den gamle trappe var noget være lort at gå med en stigning på 60gr. så nu har jeg lagt trappen så meget ned som det er muligt og er endt i 50gr. noget bedere end før.

Men jeg har et lille problem med stigningen på trinene.
På den øverste vange kan jeg montere 7 trin og få en stigning som hedder 210mm og så ender jeg med reglen som hedder 630mm på en skridtlængde. og med en næse som hedder ca. 28mm. Men jeg er i tvivl om det er for høj en stigning.
og på den nederste vange med 5 trin, går det ikke helt op. der kommer det nederste trin til at starte 70mm oppe fra gulvet hvis jeg skal holde de 210mm stigning resten af vejen op. men det ved jeg ikke om man kan gøre sådan, eller om det kommer til at føles forkert?

hvis jeg derimod indsætter 8 trin for jeg en stigning på 183mm, men så er jeg ikke i nærheden af reglen 630mm. så kommer den istedet til at hedde 576mm. og en næse på hele 51mm.
og på den nederste vange kan jeg så montere 6 trin og holde 187mm i stigning hvilket ikke afviger meget fra den øverste vange.

Jeg har læst mig frem til, at næsen ikke må være over 32mm for at undgå snuplen.

Håber virkelig der er nogen som kan komme med lidt gode råd og kan fortælle hvad i ville have gjort




Mvh. Lasse
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg er på ingen måde trappe ekspert.. Men mener helt klart at have lært at en trappe stejlere end 45grader er noget træls noget at færdes på!

Jeg har lavet en trappe til min bror med kvartsving og repos. Det blev i 21+21 modellen, eller 45 grader om du vil og det virker OK, men må heller ikke være stejlere.

Der er en grundregel om to stigninger plus en grund skal være 61-63 cm og ikke stejlere end de 45 grader. Bliver den stejlere er problemet pladsen til hælen når man går ned da trappe fremspringet bliver for lille og man hakker bagsiden af fod/ankel i trappetrinnet over.

Ud over dette skal du huske plads på dit repos til man kan "vende rundt" og så er der lige den frie hæjde over trinnene, så man ikke banker hovedet i loftet!

Om din stejle trappe er en forbedring kan jeg ikke sige.. men ikke noget der er anbefalelsesværdigt iflg de alm "regler".

Hvis jeg var dig ville jeg checke en ekstra gang eller to om ikke det er muligt at få en lidt større plads til trappen så du kan komme ind og ramme de 45 grader eller fladere...
En mulighed kan være at overvej en løsning med en kvartsvings (eller helsvings) trappe uden repos. Det kræver en del tegne arbejde at snørre den op selv.. men skulle være mulig for en ihærdig lav det selv'er.. det sværeste vil måske være at lave trinnene til en sådan trappe!
Jeg har kun selv lavet lige trapper i ren træ samt kvartsving med repos i stål og trætrin.
Min egen kvartssvingstrappe er lavet af OK trapper i Brande og til en rigtig OK pris og den er ret OK, med kugle på toppen, snegl i indstigningen osv.... Den var ikke gratis... men nok halv pris af det de store fabrikker ville have... den er med ege trin og båndliste, malede vanger.

MVH  Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også