Overtræde rygeregler.

Min ældste søn, som er 25 år, har lidt svært ved at fatte, at han ikke bor her i huset, men er på besøg, når han er her.
Jeg skal spare læseren for utallige eksempler, men senest har han muntret sig med at ryge (sjov) tobak på værelset. 

Reglen her i hytten er, at man ikke må ryge indendøre. Jeg er selv stoppet med at ryge for over et år siden mens min hustru stadig ryger, men kun udenfor.

Ovenpå adskillige overtrædelser af husreglerne er den onde faders tålmodighed sluppet op, mens den moderlige eftergivenhed åbenbart skal måles i astronomiske enheder.

Hvor meget skal man finde sig i fra gæster, herunder udeboende børn, med hensyn til rygning i ens hjem?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Min ældste søn, som er 25 år, har lidt svært ved... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 21 jan 2014 09:04

Tja, med den holdning kan man jo sige det samme med alkohol...

Alle narkomaner er startet med at drikke

Det tror jeg overhovedet ikke på, hvor har du det fra?

Jeg har mødt mange mennesker der aldrig har misbrugt alkohol, men har misbrugt hash, amfetamin, kokain, heroin m.m. Din påstand er helt ude i hampen, du har tydeligvis intet reelt kendskab til misbrugsmiljøet. Nej, alle narkomaner er ikke startet med at drikke, intet kan være mere forkert. 

Jeg har boet ved siden af Sundholm (et sted hvor drankere ende deres dage, før i tiden) og set hvad druk kan føre til af menneskelig tragedie.

Det er godt nok længe siden så. . . .at du har boet ved siden af Sundholm. Siden midtfirserne og 15 år frem, hvor jeg jævnligt/dagligt kom på Sundholm var narko det største problem for beboere og personale. .

Måske du skulle været _gået_ derind og fået noget indsigt, med mindre dine oplevelser stammer fra dengang Sundholm var arbejdslejr. . . . .

Uanset hvad, så holder dine påstande efter min mening ikke vand. Men jeg bøjer mig selvfølgelig i støvet, hvis du dokumenterer at _alle_ narkomaner er startet med at drikke, men jeg tror ikke jeg vil holde vejret mens jeg venter. . . .    

Hej.
Tja Chr. - som det så ofte er gået, sporet er blevet koldt

mvh

varmetossen

Skrevet af Sluppermand den ældre på 21 jan 2014 23:42
Jeg kan så fortælle dig at min far arbejde på Sundholm fra starten af 70'erne til midt i 80'erne, så jeg havde et godt førstehånds indtryk, selvom jeg var barn. Mange af de eksistenser der boede der havde seriøse problemer med alkohol, men selvfølgelig også stoffer.

Jeg har været ansat i Vridsløselille statsfængsel og havde her "omgang" med både narkomaner og andre fra "livets skyggeside".
En af mine venner har i en årrække været ansat på Kofoed skole(et drankerhjem på Amager), og her kunne han fortælle om samme "fremgangsmåde".

Det kan godt være at du har oplevet misbrugere der ikke misbruger alkohol(det har jeg også ) men kender du nogen der ikke har startet deres misbrug karriere med at drikke? 
Festerne bliver bare lidt bedre, hvis du liiiiige tager.... ja, så er man igang... men det starter typisk med en drink.
Det er nok de færreste unge der sidder derhjemme og beslutter sig for at "feste igennem" for første gang på hash eller kokain, uden at have prøvet at drikke lidt først. 

På det personlige plan, har jeg igennem 15 år jævnlig røget hash(og er dermed kommet i "misbrugs" miljøet), men jeg fik alligevel en uddannelse, fik et fast godt job, villa, og vovhund, og kunne give mig selv lov til at trække mig tilbage som 43 årig

Så selvfølgelig er det lagt fra alle der ryger til bunds og det er lige netop min pointe.

Man kan ikke sige at alle der ryger hash ender med en nål i armen, ligesom man heller ikke kan sige at alle der drikker sig fulde som unge, ender med en barnevogn på landevejen...

Jeg undskylder til trådstarter CHR. at tråden er kørt af sporet.     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg syntes jo ikke sporet blev koldt Klaus, for der kom da en masse frem om andres oplevelser med både sprut og stoffer. Jeg kan godt se at Chr. måske ikke lige kan bruge det til så meget, men du ved jo også at en tråd ofte bliver vendt og drejet flere gange for så til sidst alligevel give en pointe.
Jeg har lige været væk fra tråden et par dage, sorry.

Der er absolut noget i tråden jeg kan bruge.
Min holdning til sjov tobak er aldeles kompromisløs. Jeg vil ikke acceptere det i mit hjem eller hvor jeg bestemmer. Færdig.
Da min holdning altid har været kendt, også af ældstesønnen, så kan man jo sige, at advarslen er kommet med modermælken, og at overtrædelsen derfor skal have en straks-sanltion.
På samme måde er det med rygning af almindelig tobak i vores hus. Reglerne er kendte, og derfor må sanktionen falde uden videre samtale.
Hvis jeg kører for stærkt eller deler øretæver ud, så skal jeg jo heller ikke regne med, at der lige kommer en advarsel og en venlig samtale inden straffen kommer ved næste overtrædelse. Reglerne var jo kendte på forhånd.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Ja man skulle jo mene at knægten forlængst skulle have afprøvet dine grænser, med det har han måske glemt 

Til PinkHenrik

Ja, jeg kender godt Kofoeds Skole i Nyrnberggade; har meget ofte haft min gang på stedet i mange år; jeg kender også Himmelekspressen og mændenes Hjem og andre steder i København, Vesterbro området er ej heller helt fremmed.

Jeg kan også stadig erindre indretningen af værelser på Sundholms herberg og "natcafeén" med deres problemer kender man jo til hudløshed. 

Det er ikke fordi jeg mener at mangle erfaring i misbrugsmiljøet fra 1985 til 2007, især på Amager; Jeg er måske nok lidt længere fremme end du??

Og ja, jeg har kendskab til flere lokale misbrugere der ikke misbruger alkohol og ja, jeg har kendskab til flere lokale misbrugere der ikke er startet med alkohol, så jeg "æder" ikke din påstand helt.  Jeg skal ærligt erkende at siden 2007 har jeg ikke været på ret mange af lokaliteterne, men jeg kan på ingen måde forestille mig, at forholdende har ændret sig markant.  .  .  . 

Men . . .du har da lov til at forholde dig til dine oplevelser som _barn_ med din far der i en svunden tid arbejdede på Sundholm og dine senere oplevelser som ansat i et fængsel; jeg har meget stor respekt for "fængselsfunktionærer", ikke om jeg ville bytte.  .  .  .

Jeg forholder mig omvendt til de ting jeg har oplevet ude i den "frie" verden; på Sundholm, på Kofoeds skole, på Himmelekspressen, på mændenes Hjem og flere andre steder. . . .

Det er altså ikke alle misbrugere der er startet med et misbrug af alkohol. Hvis _din_ verden er anderledes, så fred være med det, sådan har _min_ verden siden ´85 til ´07 ikke set ud . . . .

Hej Slupperman.

Jeg tror at vi kan blive enige om, at vi er til dels uenige, og skal vi ikke lægge den der ?

Jeg ønsker på ingen måde at træde nogen over tærene, og vil gerne være med til at opretholde den fantastisk gode tone der er her på siden.
Selvom en god debat absolut ikke behøver at blive svinsk (hvilket jeg heller ikke syntes denne har været) så må man alligevel konstatere at vi nok ikke bliver enige, selvom vi nok ikke er sååå langt fra hinanden.

Måske hvis vi havde siddet i det samme rum, kunne vi hurtigere været kommet til hinandens forståelse (eller overbevise modparten om han har taget fejl) det er trods alt nemmere med det talte sprog 

Så tak for god debat.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja i to kamphaner kunne måske finde en anden tråd at dele jeres uenighedder på, så tråden kommer til at handle om spørgeren og hans problem

For min skyld ingen alarm. Vi slutter bare her og er enige om at være uenige på  nogle punkter. Jeg har stadig respekt for dine erfaringer og dine synspunkter, ingen tvivl om det. Du har jo trods alt lidt at have det i.

Jeg synes heller ikke debatten har været svinsk på nogen måde og jeg synes ikke at vi har trådt nogen over tæerne, måske lige bortset fra "håndværkeren" som ikke synes vi bør færdes i en tråd under en gruppe, hvor _ordet ellers er frit_.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis