2 mand ved liftarbejde ?

Vi skal have renset tagrender i vores ejendom, og de sidder i 10 m. højde. Derfor skal der bruges lift til det. Håndværkeren siger at der skal  være en "fodmand"; men jeg mener det kun er ved arbejde på stige at det er lovpligtigt, ifølge AT.
Jeg har prøvet at "Google" det, og har indtil nu kun kunne finde regler vedr. arbejde på stiger som siger der skal være 2 mand på.
Er der nogle som har erfaring på området, vil jeg sætte stor pris på det. Og i øvrigt skulle der vel heller ikke være noget i vejen for, at en af beboerne agerer "fodmand"

Vh.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet må nok være om du vil have renset tagrender eller ikke, det er firmaets vurdering du er nød til at indrette dig efter. Ellers må du jo selv leje en lift og gøre arbejdet selv !
Her skal der være 2 :
http://haandbogen.info/teknik/arbejdsplatforme,-1-og-2-soejle/arbejde-paa-arbejdsplatforme.aspx?alttemplate=Display

Her skal der også være 2 :
http://haandbogen.info/teknik/personloeftereteleskoplaessere-med-kurv/brug-af-personloefter.aspx?alttemplate=Display
Kik selv videre, men jeg tror din håndværker har ret.

Den pågældende fodmand skal vel være bekendt med arbejdsområdet, så den dur nok ikke at lokke gamle Fru Sørensen på 87 på den opgave.... ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Kan de få en sakslift ind, så er der ikke krav til en 2. person...
Skrevet af StenKrog på 20 jan 2014 19:53
Kan de få en sakslift ind, så er der ikke krav til en 2. person...
Kræver jo nok at der er fast køre underlag helt ind til bygningen

Det er en saxlift der er på tale !
#shortcut
Tak for henvisningen, det var lige det jeg ikke kunne finde. Og efter hvad jeg kan tyde så har "fodmanden" ikke nøde at være ekspert (eller håndværker) på området; men selvfølgelig i stand til at kunne gøre noget i tilfælde af uheld, eller som der står "Der skal være mindst én person på arbejdspladsen, som kan tilkaldes ved driftsstop eller uheld"
#StenKrog
Ifølge ovenstående, så er det vist desværre ukorrekt.
# Håndværkeren
Det er fast underlag (beton).

Og til alle, tak for input.
Annonce
Der skal ALTID være 2 mand til lift arbejde!!

Mvh
Skrevet af VVS Eksperten på 26 jan 2014 12:32
Der skal ALTID være 2 mand til lift arbejde!!

Mvh



Ja, det er også det jeg skriver i foregående indlæg : "Der skal være mindst én person på arbejdspladsen, som kan tilkaldes ved driftsstop eller uheld"

Vh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis