Bordplade til værkstedsbord?

Hejsa!

Jeg står og skal bygge mig et værkstedsbord.

Jeg laver en ramme samt ben i stål.

Men jeg står og skal bruge en bordplade.

Jeg vil helst gøre det så billigt som muligt, men det skal stadig være et solidt og stabilt bord. 

Hvis jeg havde haft råd havde det jo selvfølgelig været lækrest med noget egetræsbordplade i en ordentlig tykkelse, det er bare bare dyrt!

Nogen gode bud på hvad jeg kan bruge uden det kommer til at koste mig en bondegård?

Jeg er rimelig flexibel med mål, men vil gerne op på en længde på omkring 2m.
Hejsa! Jeg står og skal bygge mig et... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Akselj

Det var også lige sådan en plade jeg gerne ville have!

Men synes bare 1000kr. er lige i overkanten
Jo tror også det bliver noget OSB plade synes Henriks ide med to plader oven på hinanden så man kan skifte den øverste er lidt smart

Jeg tænker at jeg laver 4 små fødder med gevind og sætter inder benene således at bordet kan jursteres i vatter i fald gulvet er en smule skævt eller ujævnt.


Jeg er dog bevet i tvivl om min afstivning i bunden, måske det er smartere at rykke de to tværliggere fra midten til den del der kommer til at stå ind i mod væggen og så sætte en hylde på dem?


Hvad tænker i ifht. bredden af sådan et bord? Hvor bredt skal det sådan ca. være?
På tegningen er det 80cm bredt og 200cm langt. og synes egentlig det ser rimelig fornuftigt ud?
Har lige lagt et par billeder op i galleriet af andet forsøg.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/596

Har rykket stiverne i bunden til bagkanten af bordet samt sat fødder under, og sat en hylde under.
hylden er jeg dog lidt i tvivl om hvorvidt det er en god ide eller ej..

Hvis du kan finde noget brugt billig ege, eller bøge parket, vil det være en god løsning.

Læg en spån eller osb plade nederst, og så en gang parket, og sæt en træ eller metalkant rundt.

Sådan er færdigkøbte værkstedsborde ofte lavet.

Annonce
Jeg har lavet opklappelige hjul på mit bord, så det kan flyttes men samtidig stå totalt stabilt. De 2 brædder "klapper" ned i spænd når bordet løftes(nu havde jeg noget stående til tørre så jeg kunne ikke løfte bordet).  Bordet er i øvrigt 235 x 160 cm.




Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har lavet mit på et stativ af skillerumreglar. Og en 22mm spånplade. Oven på den har jeg limet en rest egelamelparket gulv.Og skruet dem fra undersiden. På forkanten har jeg fræset en kant på af u-jern. Den holder fantastisk. Dog ville jeg hvis jeg skulle lave en n pruge 2 stykker 16mm spånplade under "gulvet. For at gøre den lidt tykkere. Og tungere. Så man ikke vælter hele bordet når man lige syntes man skal bukke et stykke jern i skruestikken. Ca halvvejs oppe af benene har jeg lavet en hylde på 2/3 af bordets brede til div.
Solidt og billigt. De fleste byggemarkeder har ofte en rest gulv liggende. Men en pakke med 2-3 kvadratmeter koster jo ikke alverden. Især hvis der er lidt skader imellem man kan sorterefra.

Hvad skal vi med guld og sølv når vi har 4x4 og ØL?
Odense lavpris tømmerhandel har en 40mmx600x2240mm. egetræsplade i C kvalitet

til 400kr.Har selv lige købt en.

http://www.olt2.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=060050&Vnr=0600009950



Bernt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis