Isolering op mod understrøgne tegltag?

Jeg kunne godt tænke mig at isolerer op mod et understrøget tegltag men hvor meget luft skal der være mellem stenene og ind til isoleringen for luftcirkulation?

De tværgående lægter er 40mm og spæret er 130mm så hvad er den maksimum tykkelse jeg kunne bruge af isolering uden at skulle øge tykkelsen på spæret?

På forhånd tak

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skál have 5 cm fra underkant lægte ned til isoleringen.

(7 cm hvis du havde banevare undertag, da denne hænger)



Så dit svar må være 80 mm, hvilket er langt fra nok. 



Udnyttelse af loft går ind under tilbygninger så hvis du går i gang med at isolere og vil bruge det til beboelse, så skal du have påforet dine spær så der er plads til minimum 260 mm isolering ifølge bygge reglementet og for din varmeregnings skyld

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej Lopus.,
Jeg skal også igang med at renovere vores 1 sal, med skråvægge.
I øjeblikket er der vel omkring 80-100 mm isolering, og jeg lille gerne op på omkring 300 mm.

Når du skriver påforing af spærrene, kan du så ikke lige forklare hvordan de laves, på den bedste måde, ikke mindst i forhold til den nye isolering ? 

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik

Jeg skal prøve :-)

Der er flere måder at gøre det på, men når vi skal helt "ned" på 30 cm ville jeg sætte lasker af forskalling vinkelret på dine spær.
Herpå sættes så et forskalling langs spæret i en passende afstand så du får plads til 30 cm isolering. Ved at bruge lasker bryder du også kuldebroen mest muligt.
Laskerne skal side pr 60 cm. På disse forskallingsbrædder, montere du nu dampspærre og så forskaller du til gips.

Start med de to yderste spær, træk to snore (for oven og for neden) så kan du samtidig rette skråvæggen op.

Man kan også skrue et spær på siden af de eksisterende som blot går længere ned. men det ikke altid nok og du bryder ikke kuldebroen særligt godt.

Håber min beskrivelse er til at forstå.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Tak for dit svar.

Hvis jeg har fattet det rigtigt, så skal jeg jo lave mit spær "tykkere", for at få plads til mere isolering,men jeg behøver vel ikke at lave det i samme dimension som spærret ?

Den ide med at starte i enderne og gå ud fra dem giver mening, men hvis mit spær feks er 100mm tykt og jeg skal have det til at være 300mm(for at få plads til isoleringen imellem spærrene), kan jeg så ikke sætte "klodser" på spærret og så en feks skillerums lægte på så jeg når ud på de 300 mm ? (så kan jeg jo altid smide lidt isolering ind i mellem spæret og lægten)

Først derefter kommer dampspærren og "brædder" på som underlag for gipsen    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jow !! Det var lige præcis det jeg prøvede at sige:-D
Jeg kalder dem bare lasker og vil sætte dem på siden af spæret da det er lettere og hurtigere at justere .
Med klodser ind mod spæret skal du prøve dig frem flere gange.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Annonce
Åhh ja selvfølgelig ! Det giver jo mening  

Kommer det til at betyde noget i forhold til isoleringen ? 
Jeg tænker på når jeg skal lægge batt'ne i, og der sidder lasker på siderne af spærrene ? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du bruger forskalling er det ikke meget det fylder !

Det er en kuldebro, men ikke en særlig stor en.



Man kunne jo sørger for laskerne ikke gik helt ud mod taget og væg/gips men ender

inde i isoleringen ,men det er nok mest teori ;-)



Du kunne isolere med 25 cm og forskalle med 45 x 45 mm regler, med isolering i.

Så kan du også trække kabler her og montere el uden at bryde dampspærreen

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej Lopus.
Det lyder som en god ide, det med ikke at bryde dampspærren.

Tak for hjælpen, nu er jeg et skridt videre...
Du ved, planlægning er det halve arbejde... og værktøjet den anden halvdel 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej

Meget spændende indlæg. Jeg er selv ved at lave samme trick. Skal fra 100mm til 300 isolering.

Jeg har pillet alt indmad ud fra vores 1 sal. Jeg måtte også tage isoleringen, da der ikke var de anbefalede 50 mm luft fra undersiden af lægten. Jeg skal have en forøgelse på 200 mm.

Hvis man laver til til kip, skal der så udluftes ved tagryggen?

Har I taget nogle billeder man kan se? Igen, meget spændende

Mvh.

Pakeha


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis