Tilslutning af opvaskemaskine

Hej,

Jeg står i den situation, at jeg skal have tilsluttet en opvaskemaskine. Da budgettets fundament er SU er det blevet til at jeg selv begiver mig ud i projektet.

Tak til Mobobo for at have givet et ganske udemærket overblik i denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/55699 med en tilslutning som minder meget om min.
Jeg er dog blevet en smule i tvivl om jeg er på rette vej og har derfor brug for lidt kyndig vejledning.

Herunder ses den nuværende VVS installation. Der er ikke monteret afløb og køkkenvask i vaskeskabet endnu.




Opvaskemaskinen har som det ses på første billede monteret Aquastop (3/4").
Planen er derfor som tegningen viser herunder.



TEE klemring
kontraventil
Muffe
brystnippel

De indkøbte materialer ses herunder


Jeg er lidt i tvivl om TEE'et er rigtig?
Og om kontraventilen vender korrekt som den ses på billedet?
Ligeledes vil jeg høre om forkromede komponenter er det rigtige at anvende her, eller om jeg i stedet burde bruge kobber eller lignende?
Desuden er slangen til vandtilførslen til opvaskemaskinen noget lang. Er dette underordnet og skal den bare ligge i vaskeskabet, eller skal man fjerne aquastoppet og forkorte slangen? 

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
David


Hej, Jeg står i den situation, at jeg skal have... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Der er lige en detalje, der er smuttet på styrelsens tegneborde, da opvaskeren sidder på den varme streng.

mvh

 varmetossen

Hej.
Det er rigtigt, men det er ikke standard og jeg ved ikke om der sker noget utilsigtet ved bare at gøre det.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 21 jan 2014 10:20



Hej.



Det er rigtigt, men det er ikke standard og jeg ved ikke om der sker noget utilsigtet ved bare at gøre det.







mvh




Du har ret i, at det ikke er standard med tilslutning til varmtvand, der er nogle som kan tilsluttes til varmt vand, der er dog , så vidt jeg husker, en begrænsning på temperaturen på 40 gdr. 

En moderne opvaskemaskine kan være op til godt 3 timer om en opvask, fordi der så kan bruges en lavere temperatur, og for at enzymerne i vaskemidlet kan få tid til at virke.




fase
Skrevet af jenshøj på 20 jan 2014 10:28

Jeg ville dog sætte en hane som denne på:

http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Stopventiler-Pipefix--Stopventil-1-2-10mm-Dobbelt-%28til-opvaskemaskine-og-vaskemaskine%29-190838.html

Det kræver ikke så mange dele og samlinger, og så er der mulighed for at lukke for vandet til vandhane/maskine separat, hvilket er uendelig rart, når vaskemaskinen på et tidspunkt går i stykker og begynder at lække vand.

Arbejde med vandinstallationer kræver autorisation.
Jeg er enig med Jens.

Med den løsning er det piece of cake at tilslutte både vandhane og opvasker - og du har hane på begge til at lukke for vandet hvis det skulle blive nødvendigt som Jens også skriver.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
det er sjovt, og det virker virker hver gang, det er altid det samme,
Der kommer altid en betjent og fortaller hvad vi må og spetielt hvad vi ikke må.
Skrevet af bengunn på 21 jan 2014 16:01
det er sjovt, og det virker virker hver gang, det er altid det samme,
Der kommer altid en betjent og fortaller hvad vi må og spetielt hvad vi ikke må.
Så kunne du jo lade være med at skrive noget sådant. At vi skriver til spørgeren at det er arbejde for en vvs er jo ikke ensbetydende med at vi vrider armen rund på spørgeren ! Han afgør selv hvad han vil !

Her en lille opfølgning.

Tak til jenshøj for de gode råd. Det er intuitivt at tænke sige til at jo færre samlinger desto bedre.

Jeg er en lille smugle i tvivl om tilslutningsmulighederne til den hane som jenshøj linker til. Men jeg tænker at tilslutning til det kolde vand er 1/2” og udvendigt gevind?

Det passer fint hvis det er korrekt forstået at tilslutning til vandhanen er 10mm, det er den nye vandhanes tilslutning nemlig også.

Så er der skåret ned til to komponenter. Jeg ved ikke om det er muligt at få hanen med indvendigt geving så man slipper for muffen?



Tak for jeres svar.

Mvh
David

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis