Tilslutning af opvaskemaskine

Hej,

Jeg står i den situation, at jeg skal have tilsluttet en opvaskemaskine. Da budgettets fundament er SU er det blevet til at jeg selv begiver mig ud i projektet.

Tak til Mobobo for at have givet et ganske udemærket overblik i denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/55699 med en tilslutning som minder meget om min.
Jeg er dog blevet en smule i tvivl om jeg er på rette vej og har derfor brug for lidt kyndig vejledning.

Herunder ses den nuværende VVS installation. Der er ikke monteret afløb og køkkenvask i vaskeskabet endnu.




Opvaskemaskinen har som det ses på første billede monteret Aquastop (3/4").
Planen er derfor som tegningen viser herunder.



TEE klemring
kontraventil
Muffe
brystnippel

De indkøbte materialer ses herunder


Jeg er lidt i tvivl om TEE'et er rigtig?
Og om kontraventilen vender korrekt som den ses på billedet?
Ligeledes vil jeg høre om forkromede komponenter er det rigtige at anvende her, eller om jeg i stedet burde bruge kobber eller lignende?
Desuden er slangen til vandtilførslen til opvaskemaskinen noget lang. Er dette underordnet og skal den bare ligge i vaskeskabet, eller skal man fjerne aquastoppet og forkorte slangen? 

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
David


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tee skal ikke være med klemringsfittings. Kontraventilen skal monteres jf. den pil der er på den. Overgang fra ½" til 3/4" kunne være klaret med med en nippelmuffe. Forkromet er kun for syns skyld. Messing havde været fint. Slangen skal ikke afkortes. Kan gemmes i soklen.

Jeg ville dog sætte en hane som denne på:

http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Stopventiler-Pipefix--Stopventil-1-2-10mm-Dobbelt-%28til-opvaskemaskine-og-vaskemaskine%29-190838.html

Det kræver ikke så mange dele og samlinger, og så er der mulighed for at lukke for vandet til vandhane/maskine separat, hvilket er uendelig rart, når vaskemaskinen på et tidspunkt går i stykker og begynder at lække vand.

Arbejde med vandinstallationer kræver autorisation.
Husk at pakke gevind samlingerne ordentligt...
Bruger du unitape, så må du ikke skrue tilbage... Hvis du bruger pakgarn og paksalve så kan man bedre justere lidt!

Men med omtanke.....

Husk IKKE at korte slangen efter aqua stoppet op.. mener (men ikke helt sikker) der er nogle ledninger med der giver signaler til maskinens styring!

MVH Njord

MVH Njord

Hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt, vil du også have monteret en vandhane og vask !

Så må jeg sige som Jenshøj, det er en autoriseret vvs-er der skal lave det hele det må du ikke rode med selv.

Tak for svarene.

Ja jeg er klar over at, det er en autoriseret VVS, som skal montere TEE samt tilslutning af vandhane. Her illustration fra sikkerheds styrelsens hjemmeside.



Men dog alligevel tak for de brugbare svar, det var gavneligt  



Skrevet af bengunn på 20 jan 2014 21:48
kør bare på og spar lidt penge, og hold lige ekstra øje med det i de første dage
For skulle der ske noget uventet, så står bengunn på spring for at betale eventuelle skader

Skrevet af Håndværkeren på 20 jan 2014 23:22
For skulle der ske noget uventet, så står bengunn på spring for at betale eventuelle skader


Som jeg tidligere har skevet i tråden er jeg klar over, hvor en autoriseret VVS'er burde lave arbejdet. Jeg oprettede dog ikke denne tråd for at få dette bekræftet, da jeg udemærket er klar over konsekvenserne af det valg jeg har taget.
Derimod oprettede jeg tråden for at få nogle gode råd med på vejen
Ja det har jeg forstået, dog ser det ikke ud til at Bengunn har forstået at man på LDS. ikke må opfordre til ulovligheder
Skrevet af Håndværkeren på 21 jan 2014 09:31

Ja det har jeg forstået, dog ser det ikke ud til at Bengunn har forstået at man på LDS. ikke må opfordre til ulovligheder


Helt ærligt Håndværker, hvis du ikke mener, at der bliver lavet masser af  LDS installationer af både den ene og den anden art og som er aut. arbejde, må du da i den grad have overset noget. Der bliver da givet masser af råd også på disse områder, så du behøver ikke at agere selvbestaltet ordenshåndhæver.


fase
Og helt ærligt Fabrin så kender du min holdning og dit indlæg er ikke et råd til spørgeren men en chikane af mig som jeg ser det
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis