Lavt vandtryk og bismag af metal

Vores "nye" hus fra slutningen af tresserne har temmelig lavt vandtryk i både kælder og stueetage. Det er både på det varme og kolde, så jeg udelukker tryktab i fyret. 

Vi talte her til morgen om at vandet også har lidt en bismag af metal eller noget, hvilket fik mig til at overveje om vi bør gøre noget. Vores lille 2 årige datter skulle nødig vokse op med postevand der ikke er rent!

Jeg tog et billede af hvor vores vand kommer ind, da der lige efter vandmåleren sidder en justerbar ventil eller noget, som jeg mistænker for at være den der drosler trykket ned?


(justerbar ventil til venstre i billedet..?)

Den første vandhane (udendørs) som er på systemet har dog et rimeligt tryk, så jeg er lidt i tvivl om hvad det kan skyldes... Resten i huset har uden forskel et lavt tryk.

Bør man få lavet en vandanalyse af sit vand, eller hvad?




10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg svarer lige på mit eget spørgsmål, for at informere:

Det viser sig, at trykket er der ikke noget galt med, men hele husets haner er umiddelbart forsynet med vandspare-filtre, som tager en frygtelig masse tryk!

Jeg er med på, at de måske blander mere luft med i vandet, så man sparer en masse, men det må også være noget psykologisk i og med at gennemstrømningen reduceres markant. Det er dælme irriterende når man fx. skal fylde en gryde med vand... Bruger I andre også disse "smarte" filtre eller skal jeg bare have nogle almindelige?
Ja de der vandsparer er fis i en hornlygte, for skal du som du selv skriver bruge en gryde fuld vand skal du bare vente i længere tid, hvad er så sparet ? Bare pil dem af på vandhanerne men ikke på bruseren for her har det en gavnlig virkning. Du kan pille selve filteret ud, så tuden ikke ser så rå ud 
Med hensyn til en bismag af jern, så er det ikke noget du skal være bekymret over. Vandet transporteres jo i jern rør og hvis der forekommer en lille smule okker ( der også giver en bismag af jern ) betyder det mindre. Det er først når vandet begynder at blive gulligt du skal råbe vagt i gevær, i starte da jeg boede her ude på landet fik jeg vand fra naboens brønd. Og vandet var så gult at jeg i starten troede at nogen gik og urinerede i mit toilet når jeg ikke var her. Havde huset en måned før jeg flyttede ind. Efter jeg har fået kommunalt vand er det knapt så gult mere, dog stadig lidt men det er forholdene her på Sydals.
Tak for svaret, håndværker.

Det var præcis det jeg tænkte, men man skal vel have et filter, jeg køber bare et alm. til køkkenet i første omgang.
Rart at vide at man ikke skal tænke over bismagen. Så slipper vi for at tage jerntilskud herhjemme, det er vel også en meget god ting ;-)
Hvad skal filteret filtre fra ?
Da jeg var dreng boede vi ude på landet ( fra jeg var 10 til 18 år ) I starten var der blot en vrik pumpe ude i bryggerset hvor alt vand skulle hentes. Det var min Mor rimeligt utilfreds med, så der kom en elektrisk pumpe på og vandhane i køkkenet. Så skulle man mene at fruen var tilfreds, men nej for en dag fulgte der en regnorm med ud i vaskebaljen, og så var Fanden løs i Laksegade 
Jeg ved ikke præcis hvad det er der samler sig i filtrene, men alle de steder jeg har boet både i hovedstadsområdet og "ude på landet" har jeg skulle rense filtre ind imellem, fordi der samler sig "sorte" aflejringer/partikler i filtrene. Det er vel fra vandrør/vandinstallationer? Dette vil jeg da helst undgå at få i mit drikkevand 

Men hvis du er vant til at få regnorm med så kan jeg godt se hvis du synes jeg er pjevset 
Annonce
I køkkenet kan du bare montere en almindelig perlator og så nøjes med vandspare versioner på toilettet. De fleste vandhaner plasker for meget uden perlator monteret.

Jeg foretrækker også at rust og kalkflager bliver filtreret fra :-)
Hvis der virkelig skal filtreres, så findes der keramikske filtere der monteres under vasken, så er du 100 % sikker på at der ikke er urenhedder der er større end noget der ligner 0,5 My.
Hvis det er længe siden der er nogle der boet i huset. skal i bare lade vanden rende et par minutter.
Skrevet af Kent A på 23 jan 2014 16:52
Hvis det er længe siden der er nogle der boet i huset. skal i bare lade vanden rende et par minutter.
Bare du ikke skulle lade vandet rende nogle minutter, da du jo ikke har læst tråden fra starten 

Skrevet af Håndværkeren på 23 jan 2014 16:55
Bare du ikke skulle lade vandet rende nogle minutter, da du jo ikke har læst tråden fra starten 


noget vand spare ting laver lav tryk og bismag af metal.

Jeg har læst det der skal læses.

Så kan du selv regner ud hvorfor jeg skriver det jeg skiver.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis