Blanding af puds til indervægge og blandingsforhold.

Hej

Jeg håber på at i kan hjælpe mig. :-)

Jeg står og skal pudse rigtig mange indervægge op i en kælder som jeg har understøbt og støbt.

Det meste er reparation af pudset og nogle steder næsten hele vægge der skal pudses op. Jeg har lidt erfaring har pudset op sokkel med alm. støbesand og cement.

De indvendige vægge består blandet af beton, lecablokke og murstensvægge.

Mit spørgsmål er:

Hvilken blanding skal jeg lave til at pudse væggen op med ?

sand og cement?

alm strandsand og cement?

Eller bakkemørtel og cement? Har ikke helt styr over hvilken blanding man skal bruge og hvordan blandingsforholdet er. Lige nu ser det bare ud til at være meget lyst puds (ikke kalk eller gips) men sand og cement?

Mvh David og tak for jeres hjælp!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah ! Det nemmeste er nok af futte ned i det nærmeste Jem&Fix, her køber du en sæk færdig blandet pudsmørtel. Så har du opskriften stående på sækken, og må så se om du kan gøre det billigere selv.
Står i samme situation som du gjorde dengang. Jeg vil høre hvad du valgte at pudse med og med hvilket resultat ??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Velkommen til LDS  -Hadsten
Du har fortsat en gammel tråd, og det er normalt ikke ok, men her er der ikke problemer, da jeg ikke tror at trådstarter er på LDS mere. Men under forum kan du trykke på et emne der passer til din tråd, og øverst kommer en knap " start ny tråd"

Når du skal pudse vægge indvendig, er det rigtig godt at bruge kalk mørtel altså bakkemørtel. Det er ok i sig selv blot at tilsætte vand. Husk at det skal blandes mindst 5 og højst 10 minutter i blandemaskine for at det bliver elastisk at arbejde med. Skal det være lidt stærkere kan man tilsætte lidt cement. Hvis du blander efter rumfang, altså fylder blandem. med en spand f.eks. og tæller dem, kan du bruge en blanding der hedder 1:19 Det kan så blive 9,5 spande mørtel og 1/2 spand cement. Herunder er link til en tabel og du skal se i øverste linje.

http://www.aalborgportland.dk/defau...3&pr=0


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej. Som Erik skriver
En blandingsforhold mellem 1/15 - 1/19 af cement og bakkemørtel
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det nemmeste er er pudse med 9% strandmørtel. der er de mindste sten og man får en pæn overflade. Jeg havde ikke det bedste underlag i min kælder (huset er 100 år), jeg fugtede væggene og "malede" det hele over med fliseklæb inden jeg pudsede det vådt i vådt. Jeg har afsluttet med at male med datidens cempexo, som vist hedder maxim i dag.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej alle
Tak for jeres indspark. Jeg laver en kombi. Jeg maler med fliseklæb og pudser op med bakkemørtel. Jeg afslutter med multispartel for at få helt glat afslutning..

Er multispartel ikke halvorganisk, eller hvad binder det sammen, jeg syntes at mindes det måske lugter af hvid lim ?. Du kan altså lave en meget pæn overflade med strand materialer, i 9% den største kornstørrelse er 2mm.
Jeg ville ikke klistre noget som helst organisk op på væggen. Jeg har plastic maling i et af mine 4 rum, det er sort af råd/skimmel. Det er den tidligere ejer der har hygget sig.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter
Det har du måske ret i. Min tanke er at de øvrige indvendige vægge der ikke skal pudses på også skulle have samme afslutning for at det hele så var ens. De står pt med kalk og maling som jeg vil skrabe af så godt så muligt først.
Tænker lidt på at måske afslutte med en gang finpuds så. Nogen der har erfaring med dette oven på evt et lag fliseklæb på de øvrige vægge
Så kunne dette jo være løsningen!!

Jeg hakkede mit kalk lag af med en murerhammer, og så klæber og 9% + Maxit som jeg skrev oven over. Bare du husker, alt organisk er no-go så går det godt.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Strandmørtel er ike beregnet som en grovpuds. Så det vil jeg fraråde. En grovpuds består af bakkemørtel og cement. Som påføres med et lag på 10-15 mm hvor der så kan komme en slut puds på som er en tyndpuds der består af strandmørtel og cement i en tykkelse på 0-2 mm. Strandsand skal aldrig bruges som et inderste lag eller som et tykt lag. Hvis der er mange kvadratmeter vægge og hvis det er ordenligt afrenset vil det være langt økonomisk at lave en udkast i stedet for fliseklæb.
Hilsen Martin.

Desuden kan der være mange salte i en kælderydervæg og så er strandsanden helt et no go som en grovpuds. Syre og base vil møde hinanden og så vil det nedbrydes. Derfor vil det også være en god ide med en grovpuds 1/15 med bakkemørtel.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også