Male vindueskarm - ubehandlet fyrtræ

Har en vindueskarm i ubehandlet fyr, med masser af knaster i, som jeg gerne vil male hvid uden der kommer gennemslag. Vindueskarmen er fra 85 - dvs. knap 30 år gammel...

Hvad skal jeg give træet? Spærregrunder, stopgrunder eller knastlak?? Og hvor mange gange?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først slibning, så 2x knastelak, slibning, 2x grunding, slibning, færdig maling, mellemslibning, færdig maling. 

Held og lykke 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Og så er det naturligvis oliemaling du skal bruge, ikke alt det nymodens plastik/acryl pjank
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene.
Faldt tilfældigvis i snak med en maler.
Han sagde også 3 gange knastlak - hæftegrunder og til sidst maling.
Det skulle give en rimelig chance for at der ikke kommer gennemslag. Knastlakken er åbenbart heller ikke hvad det har været. Der er slet ikke de "goe sager" i som der var en gang. Derfor skulle jeg give det 3 gange.

Han nævnte også oliemaling som nr. 1 - hvis man ville være helt sikker!
Jeg vil nu mene, at du godt kan bruge god plastikmaling. I de projekter jeg har lavet med plastikmaling har det ikke været noget problem, tværtimod syntes jeg at olie maling har en grim tendens til at blive nikotin gul med tiden (selvom den starter hvid).

Men plastikmalingen flyder ikke så flot sammen som olie, og giver ikke den samme hårdhed i overfladen (specielt ikke hvis den er helblank).

Men held og lykke med malieriet

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det bliver også en plastikmaling. Enig! synes også oliemalingen har tendens til at blive gul og krakelere med tiden.
Desuden har jeg en masse god plastikmaling fra tidligere. Både glans 25 og 40. Regner med det bliver glans 40.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil godt blande mig her.
3 gange knastlak, helst shellack hvis du kan få fat i det. Jeg ville give det 1-2 gange spærrende trægrunder lidt an på hvor mørkt det er. Men når det er så gammelt og aldrig har været behandlet tror jeg næsten det er mørkt. Derefter 2 gange acryl emalje. f.eks. Snickeri finish. God at arbejde med og flyder pænt sammen.
Og så husker du selvfølgelig at slibe og vaske grundigt inden behandling. Og generelt gør det ikke noget der går et par dage i mellem slutbehandlingen, så de underliggende lag kan hærde ordentligt op.
  
Og det er ganske som Henrik skriver, oliemaling har det med at gulne og er desuden efterhånden fortid (til trods for der nogen der ikke har opfattet det endnu). Hvad angår hårdhed i acrylemaljer er det noget fis at den ikke kan holde. Det er udelukkende et spørgsmål om at gide gøre arbejdet ordentligt! Jeg har et stuebord, der var gammelt og ubehandlet af fyr da jeg købte det. Jeg har givet det nøjagtig den behandling jeg har foreslået, og det står sadig pænt efter 3 års daglig brug af glas, tallerkner, ja selv varme genstande har det holdt til.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også