Ny vaskemaskine

Hej,

Jeg har fået denne vaskemaskine:

http://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/vaskemaskine/AQUA1041D1S/candy-vaskemaskine-aqua-1041d1-s

Maskinen er købt pga. den smarte størrelse, da den står i mit køkken.
Jeg har haft en vvs mand ude og sætte den til. Jeg har vasket en gang, og maskinen har så stået stille i 4 dage. Da jeg så skal vaske her til aften, så opdager jeg, at der er vand i bunden af tromlen på maskinen. Er det normalt?
Jeg tjekkede manualen, men kunne ikke så noget om dette. Besluttede mig så for at tjekke filteret (sidder nede i højre side på vaskemaskinen), og da jeg åbner og skruer på det, så vælter det ud med vand, og jeg skruer låget til filteret på igen. Jeg havde selvfølgelig glemt, at slukke for vandtilførslen til maskinen, så det er sikkert derfor der kom meget vand.
Men er det normalt, at der skal være vand i filteret på vaskemaskinen?
Da jeg også har en opvaskemaskine, har vvs mand sat sådan en her på afløbsstudsen, sådan så opvaskemaskinen og vaskemaskinen har samme udgang hvad angår afløbet.

http://eshop.silvan.dk/vare/afloebsforskruning

Kan dette gøre at der ryger vand ind i vaskemaskinen når jeg kører opvaskemaskinen og den tager vand ud?

Håber nogle kan hjælpe mig med nogle svar på ovenstående, så vil jeg være rigtig glad.

På forhånd tak.

Mvh.

Mikkel
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja der kan godt løbe vand ind i vaskemaskinen via afløbet, maskinens ventil er konstrueret til at holde vandet inde i maskine, ikke til at lukke for vand der kommer "baglæns ind"

Det er ganske normalt at der står en sjat vand nede i filteret selv når maskinen står stille efter vask, men der skal ikke stå så meget at du kan se det inde i selve tromlen. Så du er nok nød til at få lavet om på afløbene så slangerne fra afløb ikke har direkte forbindelse med hinanden. Det går også galt hvis opvaskeren står højere end vaskemaskinen

På nogle afløbsstudser, sidder der en klapventil, så vandet fra vasken, eller opvaskeren ikke ryger ned i vaskemaskinen.

Den sidder i den røde cirkel, det er bare en simpel gummiplade-

Jeps

Tillykke tillykke du har lige vundet en gratis fodtur til Himmelbjerget uden forplejning men med risiko for fodvabler    

Hehe, tak Jørgen. Jeg må ud og købe sådan en, så jeg undgår vand i vaskemaskinen.
@ je_ns, der sidder sådan en her på afløbsrøret under håndvasken i dag. På de to studse sidder så henholdsvis afløbet fra vaskemaskinen og opvaskemaskinen.

http://eshop.silvan.dk/vare/afloebsforskruning.

Men ved ikke helt hvad du mener med det du skriver. Mener du jeg kan undgå at købe nyt rør med 2 studse eller?

Mvh.

Mikkel
Annonce
Det store og altafgørende spørgsmål er, hvad det er for noget vand der var i vaskemaskinen.
Hvis det er rent vand kommer det nok fra hanen/vandtilgangen, og så er det en magnetventil, der er utæt. =Defekt vaskemaskine.
Hvis der er snavset vand, så kommer det fra nok fra opvaskemaskinen. =Uhensigtsmæssig afløbsdesign.

Du kan lægge ud med at prøve at lukke for balofixen til vaskemaskinen og se om der stadig kommer vand ind. Det kan give et godt fingerpeg.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Vandet der kom ud, var rent. Så det må kan være magnetventilen. Men som jørgen (håndværkeren) også har skrevet, så har vvs manden sat en afløbsforskruning på afløbet under håndvasken (den jeg har linket til). Og da opvaskemaskinen står højere en vaskemaskinen, så lyder hans forklaring med at der er kommet vand fra opvaskemaskinen ind i vaskemaskinen meget rigtigt.

Mvh.

Mikkel
Men så burde vandet også være snavset hvis det kommer fra opvaskemaskinen.
Hvis slangerne har en bugt, der er højere end afløbet, og hvis afløbet peger opad, og hvis vandlåsen ikke er mere eller mindre blokeret, så vil jeg antage, at det er meget lidt sandsynligt, at der kommer vand baglæns ind. Og skal vi ikke, som udgangspunkt, tro på at din VVS-mand godt ved, hvordan man sætter sådan et afløb rigtigt sammen?
Når vandet oven i købet er rent, så ville jeg sætte mine penge på, at der er magnetventilen i vaskemaskinen der er defekt.

Hvis du prøver at lukke balofix'en, venter 5 minutter og åbner langsomt igen, så kan du sikkert hører et lille pift af flow. Hvis du kan det, så er der 99% sikkerhed for at jeg gætter rigtigt, og hvis ikke er jeg kun 85% sikker.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Mikkel1984 på 19 jan 2014 00:19



@ je_ns, der sidder sådan en her på afløbsrøret under håndvasken i dag. På de to studse sidder så henholdsvis afløbet fra vaskemaskinen og opvaskemaskinen.



http://eshop.silvan.dk/vare/afloebsforskruning.



Men ved ikke helt hvad du mener med det du skriver. Mener du jeg kan undgå at købe nyt rør med 2 studse eller?

På min sidder der en gummiventil, mellem studs og vandlås, der hvor de er samlet med omløberen, det er samlingen i den røde cirkel, på mit billede, der kan sidde en ventil, så vandet ikke løber tilbage i vaskemaskinen, fra vask eller opvasker.

Men er vandet helt rent, kommer det jo nok ikke derfra.




Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis