understøbning/indvendig dræn kælder

Hejsa

jeg skal til i gang med at renovere hele kælderen. har haft geoteknikker ude for at få klarlagt jordbunds forholdene, inden jeg går i gang med at understøbe,og det ser fint ud. men jeg fandt ud af at grundvandet pr står meget højt. det står så højt at det ligger oppe i gulvisoleringen = flamingo. jeg har de sidste dage tænkt over hvilke løsninger der er. jeg er kommet frem til følgende opbygning. nogen der har enten positive eller negative kommentarer til fremgangsmåden.

jeg er godt klar over at det skal laves af en autoriseret kloakmester. men jeg kan godt lige selv at sætte mig ind i tingene, inden jeg kontakter en

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
her er billedet :-)
Nu er jeg alt andet end ekspert på området skal det lige siges...

Men hvis du vælger at dræne på indersiden af muren skal du overveje om du så ikke inviterer omkringliggende vand udefra til at vandre igennem/omkring din understøbning, hvilket nok ikke er at foretrække. Min umiddelbare tanke er at få flytte grundvandet ud fra under huset!
Optimalt, set med mine øjne, har jeg set en løsning med omfangsdræn med stikledninger ind under kældergulvet.

Jeg håber selv en dag at få tid til samme omgang som du taler om og døjer også med højt grundvands niveau.
Er spændt på hvad du finder ud af og kunne være fedt at høre mere om projektet når du kommer i gang...

Noget i stil med det her... 
Hej

rigtig fin tegning :-) Allerede dagen efter geoteknikerne var på besøg var vandstanden faldet 20cm. så måske det er regnvand der ikke kan nå at sive ned.

jeg har læst lidt om hvad det koster at dræne, og det er dæmle dyrt :-( så jeg laver kun 200cm til loftet i stedet for de planlagte 220cm.
Du har ikke en jordisk chance for rensning af dit dræn under huset hvis Phils tegning følges!

Hvis der med tiden skulle opstå problemer med tilstopning, er det vigtigt at kunne rense drænet, så direkte rensningsmuligheder fra brønden eller lignende må være et must.

Et par S- formede slanger ind under huset, med renseadgang fra brønden, må være et godt bud.
Annonce
hvis drænslangerne sænkes ned i jorden istedet for gruset, kommer slangen til at ligge ved underkanten af soklen.

jeg overvejer kun at lave omfangsdrænet, da det ser ud som om det er ikke nedsivet regnvand og ikke selve vandspejlet der står så højt.

Det er en god pionte Orla, det kan jeg sagtens se logikken i!

Jeg har fundet tegningen i den her artikel som omhandler omfangsdræn. Men de nævner slet ikke rensningsmuligheder af stikledningerne...

I min kælder er der en gammel brønd hvor jeg har en dykpumpe i, der kan vandniveauet sagtens variere 20cm fra dag til dag. Jeg synes ikke det hænger sammen med nedbør så det er svært at sige.
en lille opfølgning på projekt højt grundvand.

jeg har haft 2 håndværkere ude for at give tilbud på understøbning og indvendig/udvendig dræn. så nu venter vi spændt på deres priser :-)
Så kom det første tilbud,og jeg er faktisk positiv overrasket.

Omfangs dræn, incl spulebrønd, Sandfang, pumpebrønd, afløb ved kældertrappe, alt indvendig afløb og kloak i kælderen, indvendig dræn og understøbning. 100 kilo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis