Ingen strøm i vægudtag, afbryder har ingen effekt ?

Udfra ønsket om at installere en loftslampe i min lejlighed, har jeg fjernet dækslet til et ubrugt lampeudtag, men opdager at min polsøger ikke lyser ved nogen af de mulige kontaktpunkter. Bag udtaget er der 3 blå som er samlet i udtaget, 1 sort i udtaget or 3 grå ledninger som er samlede i en muffe men ikke i kontakt med selve udtaget. De grå giver lys i min polsøger uanset om vægafbryderen er tændt eller slukket- de andre giver ingen lys hverken tændt eller slukket.

Billede af ledningsarrangementet:
udtag

Hvad kan jeg gøre- er det noget der skal en elektriker til at kigge på ?

mvh
Thomas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lampen skal tilsluttes mellem blå og sort. Der burde komme strøm på den sorte, når afbryderen tændes.
Du kan prøve at skrue afbryderen ud, og se om der er en løs forbindelse ved den sorte ledning. Hvis der ikke er det, og der ellers er strøm på den anden ledning, som går ind i afbryderen, er denne sikkert defekt.

Den orange loftdåse burde i øvrigt nok være ført ned til underkanten af loftbeklædningen. Det er et krav i dag, men har muligvis ikke været det, da den blev sat op.
Er afbryderen en enkelt eller en krone (dobbelt afbryder)?
Mht loftdåsen så er det så vidt jeg kan se ikke et rustikloft hvor dåsen skal føres med ned pga brandfare, men et gipsloft, hvor dåsen skal føres til, men dog gerne igennem Ellers kan en afstandsring bruges til at montere i din PL dåse.
ved afbryderen er der meget svagt lys i polsøgeren på den sorte ledning hvis afbryderen er tændt, intet i de to blå, hvorfor jeg mener der også burder være polsøgerlys i den sorte ledning ved udtaget når der e rtændt. Ledningen må være defekt ?

Afbryderen er en enkeltafbryder.

Billede af kontakten:
IMG 4867[1]


Normalt skal du som minimum have en Fase og en tændledning i din afbryder. Fasen er strøm på hele tiden og med en polsøger kan det godt være svært af få lys på tændledningen i afbryderen. I lampeudtaget har du den sorte som er din tændledning og de blå som er din Nulledning. De 3 grå er der strøm i hele tiden, det er din Fase. Skiller du de grå eller de blå af, mister du sikkert lyset et andet sted i lejligheden.
Undersøg din afbryder, da jeg kan se der er en stikkontakt under den med en samlemuffe. Efterspænd dem og se om der kan være noget knækket af kobberet i ledningerne og gør det samme i lampeudtaget, hvis du har mulighed for det og styr på det uden at få stød. ER det en lejebolig ville jeg dog tilkalde ejeren hvis det ikke hjælper noget. Har du et par kronemuffer, kan du prøve at montere din lampe direkte i ledningerne udenom loftudtaget. Hvor gammel er lejligheden?
blir nysgerrig, virker stikkontakten under afbryderen ?
for det der virkelig skriger i mine øjne, er billedet af din afbryder, sort er rigtig monteret, men der er 2 blå hvor din fase skulle være, og for mig at se er installationen så ny, at blå er NUL og den har intet at gøre i toppen af din afbryder.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Stikkontakten under afbryderen virker fint.

Har rokket rundt med alle ledninger, haft dem ude af tryklåsene og sat dem tilbage, får nu svagt udslag i polsøgeren i den sorte ledning ved lampeudtaget svarende til det udslag som også ses ved den sorte ledning ved afbryderen.

Med min stærk begrænsede viden om el installaioner, undrer det mig at ingen af de to ledninger som går fra afbryder til udtag bærer strøm nok til at kunne give fuldt lys i polsøgeren, hverken ved afbryderen eller ved udtaget.

IMG 20140120 110103

På dette billede har jeg tegnet den blå ledning som går fra den nedereste kontakt (som jo virker) og op til lampeafbryderen. Den sorte ledning ser ud til blot at går direkte fra afbryder til udtag- men da den blå jo vist er nul, får udtaget jo så at sige ingen strøm, jeg forstår ikke hvad der er tænkt her ?

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre ?
ja der er ikke megen tvivl, der er lavet noget forkert, der skal ikke være nogen nul i din afbryder, så den blå lus der ligger fra afb. til stikk skal væk, og den blå leder der sidder tilbage i afb skal ned i stikk, hvor lusen sad. derefter skal den ene brune op i afb, hvor den blå sad, og der skal lægges en brun lus imellem stikk og afb.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

mystikken breder sig, efter at have frakoblet lusen var der pludselig udslag på både den blå og sorte i afbryder og udtag, og de lamper mm. som er tilsluttet stikkontakter længere henne af ledningsvejen mistede strømmen.

Jeg er nu komplet forvirret, hvor kommer spændingen fra- så vidt jeg kan se er deresterende blå og sorte ledning i afbryderen kun forbundet til udtaget- hvorfor de ikke burde kunne give udslag i min polsøger ?!?

IMG 20140120 110103

Jeg har nu sat alt tilbage hvor det kom fra.

Hvor kommer strømmen fra- eller hvad jeg skal kalde det ?
som udgangspunkt må du ALDRIG stole på en polsøger, den kan lyse ved 1V eller 400V det du måler er sikkert fasen der render retur i nullen gennem en pære, hvis du er i tvivl så kontakt en elektriker det tar dem 5 min at lave det, med mindre der self er andet rod andre steder

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Din polsøger giver udslag på en kapaciv koblet spænding fra de faseledere, de sorte og blå er trukket sammen med. Det er der som sådan ikke noget mystisk i. Som Gert skriver, må du aldrig stole på en polsøger - det er legetøj og ikke noget man kan bruge til målinger i den virkelige verden.

Det er ikke helt klart, hvad der er fase og nul i din installation. Hvis vi skal videre, skal du måle om der er strøm på den blå eller brune i din stikkontakt.

Har du lige købt lejligheden, eller er det udlejning? Under alle omstændigheder bør du få en elektriker til at se på hele installationen, for det er noget værre rod, som tydeligvis er lavet af en, der ikke har vidst hvad han havde med at gøre. Jeg ville få alle installationer gennemgået af en professionel, og så sende regningen for udbedring til den tidligere ejer/udlejer.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis