Mangler varme på 1. sal

Hey LDS folk,

Jeg har for nylig renoveret min varmeinstallation på 1. salen i mit hus.
Derfor løber der nu en 22 mm pex op til loftet over 1. salen, i den ene ende af huset.
Her sidder en fordeler til 2 radiatorer.
Den ene radiator sidder lige under fordeleren og den anden sidder i den anden ende af 1. salen.
Det betyder at rørene til den nærmeste radiator, løber ned fra loft til gulvhøjde og returen løber tilbage op på loftet - et lodret fald på fremløbet og en lodret stigning på returen.
Den anden radiator har et mere jævnt fald fra loft, ned langs taghældningen og langs gulvet til den anden ende af 1. salen.

Problemet er, at når der er knald på den fjerneste radiator bliver den nærmeste radiator ofter kold - hvis der generelt er knald på varmen når det er koldt udenfor. Dvs. når hele huset skal have en god gang varme.

Er det fordi jeg har ladet returen løbe tilbage op på loftet? - og hvad kan jeg gøre?
Jeg har allerede skiftet min pumpe fra 25-40 til 25-60 (UPS).

Håber der er bare én med et gyldent råd. 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Råd kan jeg ikke rigtigt give, uden først og spørge om der er mulighed for at udlufte strengen der går over loftet ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
udluftning er et muligt problem, som Nitter er inde på.
Den enden mulighed, som jeg lige ser, er at du afgrener med et T-stykke, hvor den første radiatorforgrening går fra på den vinkelrette afgrening og den fjerneste går ligeud. Jeg antager at der ikke er snot, snavs eller knæk på rørene, der øver indflydelse på vandstrømmen.
Når den fjerneste radiator åbner er der for lidt modstand i dens rørføring til at vandet -som altid tager den nemmeste vej- vil ulejlige sig gennem 90ºs afgreningen.
Hvis det er her hunden ligger begravet, så er løsningen at sætte en drøvleventil/flowbegrænser på den fjerneste radiator og indstille den, så der også bliver noget vand til den første radiator.
Nogle af de nye termostater kan vist nok stilles til at begrænse åbningen af ventilen, men jeg ved ikke hvilke det er. Eller sættes flowbegrænsningen på som en separat ventil på afgangen fra radiatoren..

Det betyder ikke noget for trykfaldet, at det ene rør er lodret og det andet har blødt fald. Det er alene den lodrette højdeforskel, der spiller en rolle. Trykfaldet kommer i al væsentlighed af rørmodstanden, flowhastigheden og af forgreninger, knæk og afgreninger. Det lidt paradoksale i dit tilfælde er, at du med 22 mm rør har så lav modstand i rørene, at afgreningerne kan styre flowet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for svarene.

Der ser auto-udluftere på både frem og retur, ved øverste punkt, så det er ikke noget problem.
Forgreningen på lofte, sker med et standard pex fordelerrør, hvor alle afgreninger sidder p siden af røret.
Jeg har nu prøvet at justere ventilen på den fjerneste radiator ret meget ned, så dens forindstilling er ned på 2. Det er muligvis i underkanten, men nu prøver jeg.

Kunne det evt. hjælpe at skifte 22 mm ud med 18 mm?

 

Skrevet af niklasstorm på 21 jan 2014 07:09
Tak for svarene.

Kunne det evt. hjælpe at skifte 22 mm ud med 18 mm?
Det vil måske hjælpe, men det er ikke den rigtige måde at gribe det an på. 
Du skal have en flowreguleringsventil på den fjerneste radiator, så du kan øge modstanden på den del af strengen. Den kan sættes på afgangsrøret fra radiatoren.
Fidusen ved sådan en er, at du kan justere på den, så der kommer lige præcis den modstand der skal til for at du kan få varme i den første radiator og i rette mængde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis