Ny Ø - Maeholm - Billeder.

Der er vokset en ny ø frem lige nord for Ærø - på et stort lavvandet sandområde - mellem Ommelshoved og Nyland.

Det er ret specielt at soppe på superren sandbund LAAAngt fra land

Denne ø får smidt sten på vestsiden, så den kan vokse sig større og så fuglene kan ruge dér.
Det kan de kun når den ikke oversvømmes ved ekstra højvande.

Det skal være "erstatningsbiotop" fordi man udvider lystbådehavn i Ærøskøbing, ind over et lavvandet område.







Denne spand har sådan set ikke noget med øen at gøre - den lå bare derude på 30 cm vand.











Ja det var billeder af en øde Ø.

Planten (strandkål?) på billedet voksede der i 2010. I 2013 var den væk igen.

Nu officielt navngivet til Maeholm, som på Ærøsk betyder Mågeholm.
Fordi det store sand-flak hedder Maesand på Ærøst (= Mågesand)
Ifølge FAA i dag.

Ja - så kan i tage ud et sted , hvor der er forholdsvis stille.
Indtil der er rugende fugle, så er der ikke fred og ro.

Så får vi se, hvordan den ser ud, når de har smidt sten.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sådan så nyland ud da jeg var 14 år, blot en sandtange der var oversvømmet ved daglig vande. 10 År senere var der blevet plantet nogle hyben roser der ude og øen blev kun over svømmet ved extremt højvande, hvilket den hvis stadig gør.

Nede i Svendborg sund ved Iholm, kunne man tidligere sejle igennem inden om med både med en dybgang på 1,5 m. der skulle man holder Sangt Jørgens kirkens tårn over et med Bækkehave fyret oppe på Tåsinge siden. Jeg ved ikke om det stadig er muligt ?

Hej.
Nogle af vore venner bor på Hårbølle Pynt på Møn med grund ned til Grønsund, og i de seneste 20 år er der blevet ædt en meter af deres grund om året.
Dejlig strand, men det var aldrig til at vide om det var stenstrand eller lido om sommeren.
De sidste par år er det skiftet fuldstændig.
En bænk, der stod på brinken er dækket af sand, og man skal næsten på cykel for at komme ud til anden revle, så nu starter vandet små 100m ude.
Så naturen skifter.

mvh

 varmetossen

Kom lige til at tænke på, at netop sådan en spand kan være begyndelsen til en ø. Sandet opfører sig jo næsten på samme måde som når der dannes snedriver, sneen lægger sig hvor der er lidt læ og ligger det lige på frysepunktet bygger de hurtigere op. Det samme sker i vandet blot at her er det strømmen der blot skal være en lille smule svagere lige hvor spanden ligger og så forholdsvis stille i overfladen.

Så er Maeholm blevet større.

I vinter er der blevet lagt sten og lagt en del grus ud. Formålet var at Maeholm, skulle være erstatningsbiotop, for den nye udvidelse af Ærøskøbing lystbådehavn.

De tre billeder viser den nye "ø" - det ser ud til at der er lagt ret meget grus ud i flere mindre "bunker" samt spredte sten.

Jeg var bange for at de ville læggen en slags "læmole" - og det ville jo ikke se naturligt ud. Det de har lavet nu, ser meget naturligt ud - det minder ret meget om den nærliggende "Nyland".

Billederne er taget fra vestsiden mod Øst. Jeg var ikke inde på øen - vandet var lidt koldt, og vi lå på den forkerte side i forhold til vinden.

- Ja det var så årets første tur. Der var virkelig mange afsted i St. bededagsferien - hvad mer alle jer andre?. mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
For mit vedkommende må jeg tilstå at jeg har tabt lysten til at sejle, ialfald med den jeg har nu. Det jeg nok savner mest er netop som du, at kunne komme der ind på de lavvandede områder
Annonce

Nå - det er da trist, hvis du mister lysten til at sejle på grund af det ! 

det var ikke meningen at gøre dig ked af det----

- men du kan jo altid komme ind med en slæbejolle

- og desuden, så er de fleste øer og holme jo ikke tilgængelige indtil Cirkamidt i Juli alligevel. Så du går måske ikke glip af så meget :-)

Og du får ikke kolde fusser hver eneste gang, som jeg gør :-)

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Ja det er jo lige det, jeg har en rimelig fin motorsejler stående i haven, men det kniber gevaldigt med lysten til at sejle. Det er godt nok mit svigtende bentøj der er den største synder, det er da fint nok at sejle. Men bare at gå til købmanden på eks. Strynø tager mig 2 timer. Det er ikke fordi jeg blive forpustet, men smerterne i benene gør at 100 m. så skal jeg sidde ned
Nå det var det der var proplemet.

Det gør mig da ondt at høre at du har den slags problemer - så forstår jeg godt hvad du mener.

Det er da noget skidt - kan lægerne ikke ordne det så du får det lidt bedre?
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis