Hastighed

Så i TV avisen i går aftes at DSB nu vil have at der kun skal gå en time imellem storbyerne, så vi kunne spare en masse tid !!!

Til hvilken nytte, alt for mange mennesker stresser af sted hver eneste dag, og når jeg tænker miljø mæssigt går det da helt ad H-til, for at komme op i de hastig hedder skal der bruges endnu mere energi, som vi ellers får banket i hovedet at vi skal spare på. 

Er det bare mig der er DUM eller hur ! 

Så i TV avisen i går aftes at DSB nu vil have at... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 16 jan 2014 15:43

Der er jo lige det det ikke omhandler Nitter, at jeg skal vente en times tid på en forbindelse fra Sarup til Sønderborg betyder intet og der går så vidt mig bekendt tog fra Sønderborg hver anden time, det er rigeligt i min optik.

Hvis folk har så forbandet travlt med at rejse fra A til B må de lære at planlægge noget bedre. Hvad er det der skal gå så stærkt og hvorfor ?

Hvad du ikke når i dag, når du måske i morgen ! og er du kommunalt ansat har du lært at sætte andre til det du ikke når i dag.

Men jeg tænker også på miljø mæssige hensyn, for enhver ved at højere hastighed bruger dobbelt så meget energi !

Der er vi ikke helt enig. De "valgte" vil gerne vi stiger på de offentelige transportmidler. Det er som sådan også udemærket, hvis det var sådan at vi kunne komme nogenlunde hurtigt frem hele vejen. Men sådan er det bare ikke i prakcis og det bliver værre fremover.

Kan fortælle dig, det i dag tager betydeligt længere tid at tage futtoget fra fra Thisted til eks. Vejle end det tager at komme fra Vejle til Kjøvenhavnstrup. Når der så engang kommer endnu hurtigere tog mellem de få store byer bliver de såkaldte yderområder sat endnu mere af (toget ). Og jeg ved da af egen erfaring, at en rejse fra Thisted's opland til Kjøvenhavnstrups opland, tager langt under halvt så lang tid  på egne hjul.  Det er, set med mine briller, naivt og tro at flertallet rejser fra egnshovedstad til egnshovedstad. Njet, folk "hjuller" stadig selv, også efter politikerne har svinet de mange miliarder væk som man nok burde have sat i nærtrafikken i stedet.   

Der er selvf. mange udlægninger af den sag.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af PinkHenrik på 16 jan 2014 18:33
Jeg spørger forsigtigt:
Hvad blev der af det ekstra spor til Dyskland ?

Vi har åbenbart allerede glemt at togene stod stille i en rum tid, da der var et lille uheld ved Tinglev, og alt gods skulle læsses på lastvogne 

Men det er selvfølgelig også vigtigere at en københavner kan komme til aarhus lynhurtigt, så skidt med at der ikke kommer nogle varer til lille dannevang i en periode, bare vi kan komme hurtigt frem
Der er vist kun to enkeltspor til vores sydlige nabo. Det ene går over grænsen på vestsiden af Jylland og kan kun bære let trafik. Det andet enkeltspor ved du nok selv hvor går. Det er det eneste der kan bære godstrafik.

Dengang godstrafikken gik fra bane og over på lastbiler, sov politikkerne også tornerosesøvn. Men da var der også masser af billig energi til rådighed uden der blev snakket om det er en begrænset resurce. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af PinkHenrik på 16 jan 2014 18:33



Men det er selvfølgelig også vigtigere at en københavner kan komme til aarhus lynhurtigt,

 
 Ja selvfølgelig er det da det, tænk på at deres familie jo bor der, der er jo temmelig mange Jyder der ovre i hovedstaden



Skrevet af Håndværkeren på 16 jan 2014 22:46
 Ja selvfølgelig er det da det, tænk på at deres familie jo bor der, der er jo temmelig mange Jyder der ovre i hovedstaden



Ja jeg har boet på Islands brygge, og der lå den jyske ambassade... i resten af danmark kendt under navnet, Politi skolen  

Men der er jo også den gamle historie med at hvis du vil se en jyde i københavn, så går du ind i det nærmeste firma og spørger efter chefen !


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af Nitter på 16 jan 2014 19:29
Der er vist kun to enkeltspor til vores sydlige nabo. Det ene går over grænsen på vestsiden af Jylland og kan kun bære let trafik. Det andet enkeltspor ved du nok selv hvor går. Det er det eneste der kan bære godstrafik.

Dengang godstrafikken gik fra bane og over på lastbiler, sov politikkerne også tornerosesøvn. Men da var der også masser af billig energi til rådighed uden der blev snakket om det er en begrænset resurce. 

Ja, men jeg taler om, var det ikke sidste år, eller året før, hvor togtrafikken var indstillet i en rum tid pgra en afsporing af et godstog med efterfølgende reparation af skinnerne ved Tinglev.
Her var alle politikere da oppe at ringe over, at der ikke kunne komme noget gods sydfra og ind i danmark via jernbanenettet. Det hele skulle så køres på lastbiler fra Hamburg, som er den jernbane station der er tættest på den dansk/tyske grænse. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Men det meste gods bliver jo stadig transporteret via lastbiler sydfra, bla. fordi der kun er en enkel sporet bane det meste af vejen fra grænsen til Fredericia, her er det jo også en politisk beslutning for mange år siden at det ikke var nødvendigt med den gamle to sporede. Og sådan er det vist flere steder i Danmark.

Ang. hastighed:

Var for en del år siden i København for at være på Tek. skole og det med hastigheden smitter tror jeg da, for jeg havde ikke været i staden ret længe før jeg halsede af sted ligesom alle andre efter bussen for at komme frem, endskønt at næste bus kom ca. 10 min senere.

Det har jeg sidenhen undret mig noget over, for stress er vist ellers ikke noget jeg kender til, det jeg ikke når i dag - når jeg måske i morgen.

Er heldigvis afvænnet igen efter jeg kom hjem til Nørre Jylland.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
At kalde det højhastighedstog er en kraftig tilsnigelse...
- En time fra Kbh til Odense
- to timer fra Kbh til Aarhus eller Esbjerg
- tre timer fra Kbh til Ålborg
Jeg kender ikke de nøjagtige distancer, men mon ikke der på disse strækninger maks er 150 km mellem stationerne!

For et årstid siden tog jeg toget fra Shanghai til Beijing en strækning på 1496 km (hvis jeg husker rigtigt) og en tid for distancen på 4 time 54 minutter... 4 stop undervejs, altså en times kørsel mellem stationerne som i DK, men med den halve hastighed! Pris for turen ca 445 Kr. Og denne hastighed er EFTER den er blevet nedsat...

Problemet er at man med planen fokuserer ret entydigt på at komme mellem de 5 største byer hurtigst muligt...
Trekantområdet (Vejle, Kolding og Fredericia) har en fælles indbyggergrundlag på ca 250.000 personer, vel det samme som Århus får fx ikke noget stoppested! Så reelt er det kun disse 5 store byer der favoriseres i togplanen! Ikke kun det yderste opland glemmes, også de ret store,byer der bare ikke er i top 5 glemmes også!

Så vi kan jo kun håbe at "bumletogene" til resten af befolkningen ikke skal udgøres af IC4 tog..... alt andet er vist bedre / mere effektivt / billigere......

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af maskinsnedker på 22 jan 2014 14:53

Ang. hastighed:

Var for en del år siden i København for at være på Tek. skole og det med hastigheden smitter tror jeg da, for jeg havde ikke været i staden ret længe før jeg halsede af sted ligesom alle andre efter bussen for at komme frem, endskønt at næste bus kom ca. 10 min senere.

Det har jeg sidenhen undret mig noget over, for stress er vist ellers ikke noget jeg kender til, det jeg ikke når i dag - når jeg måske i morgen.

Er heldigvis afvænnet igen efter jeg kom hjem til Nørre Jylland.

Hvor har du dog ret...
jeg kan nogle gange tage mig selv i at tænke: Så flyt dig dog, du står i vejen. Når jeg står nede i supermarkedet og en anden kunde lige står der foran køledisken. 
Så er det jeg skal huske mig selv på, at der jo nok ikke sker noget ved at jeg kommer 2 sekunder senere hjem....

Typisk by fænomen    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis