win 8 tak for kaffe

Hmm har fået windows 8/8.1 (udtales lidt som hvis man ville sige jeg har fået mæslinger).

Til en PC uden touchskærm virker det jo helt ude i skoven med megaikoner, hvor man skal scrolle fra side til side, når ikonerne sagtens kunne være på en side, hvis de var dimensioneret til en PC med mus. Derudover synes den at arbejde væsentlig langsommere på nettet end med win 7.

Nå men nok om det, min særlige udfordring er, at jeg ikke kan finde de gamle småprogrammer som notebook, udklipsprogrammet til at lave skærmudklip mv. Hvad gør man nu?

Jeg er med på meget nok er begynderfrustration, men er jo nærmest på grænsen til at retrofitte til win 7, da jeg ikke kan se, hvor fordelene ved win 8 er for en almindelig pc uden touchscreen.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Win 8 stinker, så er den ikke længere, nok også en af grundene til at MS har så svært ved at få det solgt til Win 7 brugere, Win 7 er bare bedre..
Win 8 har helt klart nogen fordele når vi taler touch, men det bruger jeg kun på min tablet som er med android..

du ved godt du kan installere en "startknap" som svare til den i win 7, og få win 8 til at starte på skrivebordet istedet for den nye touckskærm? et af dem hedder "classic shell", det hjælper en del, men der mangler stadig div programmer som var i win 7.
Skrevet af Lars ON på 15 jan 2014 18:09



Hmm har fået windows 8/8.1 (udtales lidt som hvis man ville sige jeg har fået mæslinger).







Til en PC uden touchskærm virker det jo helt ude i skoven med megaikoner, hvor man skal scrolle fra side til side, når ikonerne sagtens kunne være på en side, hvis de var dimensioneret til en PC med mus. Derudover synes den at arbejde væsentlig langsommere på nettet end med win 7.







Nå men nok om det, min særlige udfordring er, at jeg ikke kan finde de gamle småprogrammer som notebook, udklipsprogrammet til at lave skærmudklip mv. Hvad gør man nu?







Jeg er med på meget nok er begynderfrustration, men er jo nærmest på grænsen til at retrofitte til win 7, da jeg ikke kan se, hvor fordelene ved win 8 er for en almindelig pc uden touchscreen.

Du har fuldstændig ret i at Win8 er lavet til brug sammen med en touchskærm, men den fungerer da udmærket med musestyring.

Ikonerne kan du ændre størrelse på ved at højreklikke på dem og derefter i menulinjen ændre til den størrelse, du vil have lige fra lille til rigtig stor. 

Hvis du går ind på skrivebordet kan du lægge klippefunktionen ned på menulinien. Notepad har jeg ikke lagt på skrivebordet, med derimod notepad, som opfylder der flestes behov for tekstbehandling, har jeg lagt en genvej til på skrivebordet. Hvis du højreklikker på genvejen kan du vælge at tilføje til til start, så bliver der lavet en flise på skærmen. Du skal muligvis lige hente den ude i højre side og trække den til venstre, så kan den startes fra flisen.

Jeg har brugt Win8 i et stykke tid nu og synes det fungerer udmærket. Der er dog to ting som kunne være bedre, nemlig at kunne oprette en pop3 mailkonto og kunne bruge Java, men det ordnes ved at lave det fra skrivebordet og så lave en flise ved at højreklikke og vælge tilføj til start.

Du skriver, at du mener Win8 er langsommere på nettet, det har jeg ikke oplevet, men jeg kender heller ikke hastigheden på din computer.

Hvis du har installeret win8.1 har du også en startknap næsten som ved win7. Jeg har både en stationær og en tablet med win8.1. Tabletten er af naturlige årsager med touchskærm og fungerer fint.








fase
Jeg har brugt Windows 8 i et års tid nu og er egentlig tilfreds for det. Kæmpe-ikonerne har jeg ingen glæde af på min arbejdspc, men på touchskærmen hjemme fungerer det fint og specielt ungerne er glade for det. Jeg har ikke oplevet at nettet er langsommere.

Et helt uundværligt tip er: Hvis du skal åbne notesblokken eller hvilket som helst andet program, så prøv at trykke på Windows-tasten (så du ryger ind i den nye menu) og derefter begynd at skrive navnet på det program du skal bruge. Dvs. uden at vælge noget med musen.

Så snart du begynder at skrive popper en søgefunktion frem og viser løbende søgeresultatet. Dette kan bruges til hurtigt at starte programmer, men også til at finde dokumenter, indstillinger mv. Samme funktion fandtes i Win 7, men er gemt godt væk i Win 8.

Mvh. AllanE
Tak for bidragene, det hjælper da lidt. Men så skal man jo gå rundt og huske på navnet på alle de småprogrammer man før fik præsenteret med et ikon under 'start' - 'vis programmer' (og muligheden for at blive inspireret er der jo så heller ikke længere, da man ikke bliver præsenteret for programmerne).

Mht ikonstørrelsen på den metroseksuelle brugerflade, så kan jeg ikke finde ud af at vælge alle (Crtl A eller tilsvarende) når man skal ændre ikonstørrelse, men er angiveligt tvunget til at højreklikke på hver enkelt og ændre størrelse. Det virker lidt oldnordisk  og tumpet, når der nu er så mange ikoner. Men der er måske en smutvej, så man i et hug kan justere alle ikonerne ned i størrelse og arrangere dem, så hele skidtet kan blive samlet på en side og man kan blive fri for at scrolle sidelæns i en uendelighed.
Du får lige et par links

....man før fik præsenteret med et ikon under 'start' - 'vis programmer'...

Det problem løser du med Classic Shell (link)

Og hvis du er træt af at køre rundt i den moderne brugerflade, kan du blot bruge det gode, gamle velkendte skrivebord.

Start direkte til skrivebord (link)


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Annonce
Lars, har du opgraderet til Win 8.1? I 8.1 kan man markere flere ikoner af gangen (højreklik og vælg "Tilpas" i bunden") og ændre størrelse på én gang.


Mvh. AllanE
Skrevet af AllanE på 15 jan 2014 21:41


Et helt uundværligt tip er: Hvis du skal åbne notesblokken eller hvilket som helst andet program, så prøv at trykke på Windows-tasten (så du ryger ind i den nye menu) og derefter begynd at skrive navnet på det program du skal bruge. Dvs. uden at vælge noget med musen.


Det her tip er uden tvivl det bedste!

Jeg kunne faktisk godt lide Windows 8 Windows 8 på min bærbar efter jeg fandt ud af at bruge dette. Det bliver en vane hele tiden at søge sig frem til det rigtige program!

Der skete dog noget, da jeg opdaterede til 8.1 og denne søgefunktion er nu markant langsommere. Er det noget, I har erfaring med at løse? Det er godt nok irriterende... 

Læs meget mere om gaming, gamer pc'er med videre på BitGamer.dk - Gaming Nyheder! :
Min søgefunktion blev ikke langsommere efter opgradering til 8.1. Selve søgefunktionen (måden at vise søgeresultatet) er blevet bedre, synes jeg.

Er det længe siden du opgraderede? Det kan være langsomt mens søgefunktionen indekserer maskinen, men det er overstået efter de første par timer (afhængigt af hvor meget der skal indekseres).

Et andet tip er, at højreklippe på de mest brugte programmer nede i proceslinjen når de er åbne. Dér kan man vælge "Fastgør programmet til proceslinjen", hvilket betyder at programmet altid vises dér - også selvom det er lukket.

Mvh. AllanE
Efter min mening er der absolut ingen fordel ved at anvende Win8 på en desktop pc! Hele konceptet om eet styresystem til desktop og touchsystemer er simpelt hen ikke gennemtænkt. Måske er det også i erkendelse af dette at rygterne vil vide at Microsoft har fremrykket lanceringen af Windows 9.

Jeg har selv droppet Win8 og er gået tilbage til 7.
win 7 pro kører langt bedre en 8.1

til info stopper opdateringer til win7 januari 2020

http://www.pcworld.com/article/2010820/how-long-will-microsoft-support-windows-7.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis