Dampspærre i 2000 ?

Jeg har et hus fra år 2000. Jeg har nu set at dampspærren slet ikke er tæt. Den er ikke tætnet med tape eller noget den ligger bare loftet, ja noget værre klamp. Er der nogen herinde der ved hvordan en dampspærre skulle lægges i år 2000 ? Skulle den tætnes med tape og fuge som i dag eller ? 


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det skulle den ikke.
hej mbech

i 2000 var det bygningsreglement for småhuse 98, der var gældende.
Heri står blot nævnt at såfremt der anvendes en dampspærre skal denne monteres på den varme side af isoleringen. Dampspærren skal slutte tæt til ydervægge og alle former for gennembrydninger i loftsfladen.

Men slutte tæt til ydervægge blev oftest udført ved at den blev klemt bag skyggelisten.

Det er først i BR08 at der kommer egentlige krav til tæthed.

www.peterjorgen.dk
Peter Jørgen - Design og Rådgivning
Udarbejdelse af byggeansøgninger
Super tak. Så kommer tillægs spørgsmålet :-) Kan det så betale sig at lave dampspærren efter de nuværende regler ?
Hvis du alligevel skal have lofterne ned, ja.
Ellers er det ikke rentabelt.

Hvis ellers tagrummet er fornuftigt ventileret, burde der ikke være den store risiko for skader.
Men for en egentlig konklusion, skal man have syn for sagen.

www.peterjorgen.dk
Peter Jørgen - Design og Rådgivning
Udarbejdelse af byggeansøgninger
Jeg opdagede det fordi jeg har et Nulan 300 anlæg installeret. Et af rørene var ikke isoleret ordentligt derfor kom der kondens fra røret. Kondensen løb så ned af min væg hvilket gjorde jeg måtte på loftet.
En dampspærre har altid skullet være tæt på grund af risikoen for fugtudtrængen i bygningskonstruktonerne, og de nuværende krav til lufttæthed af bygninger, har for så vidt ikke direkte noget at gøre med dampspærren at gøre!

Man kan sagtens opnå lufttæthed af en bygning uden at bruge dampspærren til det (eksempeltvist med gipspladekonstruktioner)!

Det har bare vist sig, at en tæt dampspærre kunne være den nemmeste metode til at opfylde lufttæthedskravene på, så derfor er der kommet mere fokus på dampspærren, om end af den lidt forkerte årsag.

I praksis skal det dog siges, at det nok skal være et grelt eksempel på dårlig udførelse af tætheden i en dampspærre, for at man kan komme efter en håndværker, for arbejde udført i år 2000.
Ok tæt det er den helt sikkert ikke. Især ikke mellem væg og loft. Er der din mening jeg skal prøve at tage den med ejerskifte eller ? Jeg har fået andet dækket pga. dårligt udført håndværk, men tror dampspæren er det sidste der mangler.
Det med ejerskifteforsikringen er måske et forsøg værd, men de vi nok afvise i første omgang, med den begrundelse at den håndværksmæssige udførelse var sådan på det tidspunkt, men jeg begyndte selv at klæbe dampspærre tæt i 1985 ca. så måske!
Super tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis