"Beton-prop" i fundament i krybekælder, eller hvad er det?

Hej med jer,

Jeg har for nyligt købt et typehus fra 63 med krybekælder. I krybekælderens væg - helt nede ved betongulvet er der løbende hvad der ligner indsatte "beton-propper" - se tegning:



Den stiplede linie indikerer at der måske er en samling mellem to betonelementer?! Kunne ikke rigtigt se det. Et enkelt sted stikker denne betonprop "ud af væggen", mens det de andre steder ser ud som om, den er skåret af - se tegning:




Er der nogen, der kan forklare, hvad det er? Hvad det har været brugt til osv? Konkret ser det nemlig ud som om, at der kommer lidt vand ind i krybekælderen fra den ene af disse "beton-prop"-huller.

/Bays
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
propperne er vel tilpropning af udluftning. Krybekælderen skal være gennemluftet

 

Her er et par billeder, der viser det. Er der nogen, der kan forklare "proppens" funktion?



De ligner huller fra forskallingen, da soklen blev støbt.
Det er huller fra støbeforskallingen. Du kan købe noget lynbeton i en spand som tørrer hurtigt og fylde dem op hvis det er. Men hvis ikke du døjer med vand i kælderen skal du ikke gøre noget ved det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Hej, mange tak for svar!

Hvordan skal det foregå med sådan noget lynbeton? Jeg tænker - hvis man blot forsegler hullet inde fra krybekælder af - kan vandet så ikke - over tid - stå og bevæge sig op gn. soklen? Skal man grave ned udvendigt også og forsegle der samtidigt, eller hvad gør man konkret? Skal hullet/proppen ligefrem bores/slås ud og genfyldes, eller...!? 
Jo det kan det da godt men det sker der jo ikke noget. Det samme sker jo idag. Men du kan godt grave ned udvendig og fylde efter men så kan ligeså godt købe en pose til lige at blande op i stedet for, det andet produkt jeg omtalte er vidst ret så kostbart.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej, jeg synes det bliver mere og mere mærkeligt det her. I dag gjorde jeg klar til at forsegle hullet med lynbeton og kravlede ned. Da opdagede jeg, at jeg kunne stikke en skrutrækker hele vejen gennem. Se billederne nedenfor. Jeg har ikke gravet ned på ydersiden af huset, så jeg ved dog ikke, om hullet går hele vejen gennem soklen. Kan I forklare det meningen med det? Som jeg skrev tidligere "stak" et stykke af proppen ud fra væggen - det var lige til at slå løs og fjerne, så her kan I se, hvad jeg mener:





Nå, men jeg fik blandet noget lynbeton og fik det pumpet godt ind med en fugepistol, så nu håber jeg, det kan gøre det.

Afstands bøsning til forskallingen, er mit bedste bud....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis