Skoda Fabia Hatchback med "sjov" strøm-fejl

Hej.

Min lille bil har udviklet en sjov fejl. "Sjov" fordi det lyder FOR dunmt når man prøver at forklare det :-)

Gennem et stykke tid har bilen periodisk haft det problem at radio'en sætter kortvarigt (5sek) ud når man blinker til højre eller venstre. Sammen fejl kan optræde når vindues-visker aktiveres.

Hvad værre er, så lyser ABS og bremse-lampe en gang imellem og ofte følges det med et "beeep".

De sidste par dage er det eskaleret så bilen flere gange er gået i stå eller virker helt død når nøglen drejes. efter 30 sekunders ventetid virker den fint.

Jeg synes det hjalp kortvarigt at pille/rode lidt ved de sikringen der sidder direkte på batteriet og antog at det måtte være en dårlig forbindelse i disse, men eftersom fejlen har så mange forskellige symptomer så tror jeg mere det er en dårlig stelforbindelse et sted.

Jeg tror ikke det en sikring der er sprunget for alt virker fint ind imellem de periodiske fejl.

Jeg tror ikke der er fejl på de store forbindelser til batteriet for bilen kører det meste af tiden fint og jeg har ikke haft batteriet på en ekstern lader. Hvis der var store fejl i de ledninger der bærer startstrømme og ladestrømme så gætter jeg på at jeg ville se andre fejl.

Jeg prøvede i dag at måle spændingen i cigaret-stikket i kabinen med motoren i tomgang. Det gav ca 13.7V, men når jeg så tændte det lange lys eller varmen i bagruden så faldt spændingen kortvarigt (1-2sek) til ca 12V for derefter at stige igen til ca 13.6V. Lyder det rigtigt? På det tidspunkt var der ingen af de periodiske fejl.

Jeg er meget lidt erfaring med biler så hjælp mig lidt hvis ovenstående er helt forkert analyseret.

Hvad kan jeg kigge efter selv?
Hvor sidder stel forbindelsen til instrument-brættet?

Mvh TroelsM


 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med bremselampen kunne være mangel på bremsevæske. Det kan du kontrollere den med radio og blinklys har jeg hørt om før fra en kollega. Hører lige af i morgen hvad løsningen blev.


 

@grossmann: Må jeg utålmodigt spørge om du har snakket med din kollega?

Bilen er efterhånden lidt for spændende at køre :-/

Troels
Undskyld jeg først har haft tid til at svare dig. Jeg kan desværre ikke rigtig få noget entydigt svar som du kan bruge. Ham den ene snakkede noget om en dårlig stel, men jeg kan desværre ikke hjælpe dig nærmere da den er lidt kryptisk din fejl. Jeg får muligvis en ældre passat ind i næste uge hvor kørelys og blæser (vistnok) går ud når han blinker. Hvis jeg finder ud af noget der skriver jeg hvad den fejlede, selvom det ikke er sikkert løsningen på din er den samme.


 

Tak for svaret.

Jeg har nu kørt uden fejl i 10 dage. -indtil i morges hvor den lille bil gik helt i sort to gange kort efter start hjemmefra.

Den starter fint, men går så i sort og slukker ALT. Jeg målte spændingen i cigaret-tænder til under 3V... det "sjove" er så at jeg efter 30 sekunder kan starte igen, helt som normalt.

Det samme skete efter 500meters kørsel.

Da den først kom igang så var bat-spænding lavere end normalt: 12V tomgang og 14.1 med motor tændt.

Derefter kørte den 20 min uden nogen problemer, - dog med lavere spænding som skrevet.

Jeg er ret sikker på at begge udfald skete samtidig med en at jeg drejede. Har læst flere steder at sådan en Skoda kan trække rigtig meget strøm til styretøjet, men ved ikke noget om det.

Min mekaniker ha ikke umiddelbart et fornuftigt bud på fejlen, men han vil sælge og skifte batteri for 700+moms. - er det helt i skoven?

Troels
Annonce

Tja Troels. Det med lamperne kan jeg ikke hjælpe dig med. Men batteriet fejler ikke det fjerneste hvis starteren render villigt rundt ved en morgenstart. Er det tilfældet bør du måske også kraftigt overveje, om det ikke er tid at udskifte mekkeren. Den manøvre kunne måske også kurere dine andre problemer.

Og ved fornyet gennemlæsning af din tråd inden afsending, ville jeg nok gennemgå alle de større strømveje for ir/rust. Dvs. adskillelse, rengøring og smøring med syrefrit fedt.  

  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej. Tak for svar.

Den morgen-starter fint, men spændingen dykker ned til 8-9V i et par sekunder.

Jeg ville gerne gennemgå strømveje, men strander lidt når jeg kommer videre end hvad der er synligt omkring selve batteriet.

Jeg ville rigtigt gerne vide hvor instrument-bræt og motor-styring er stellet fra, - men har ikke kunne google det.

Jeg overvejer om der er en eller anden mærkelig fejl i batteriet så det kemisk er i fin stand, men har en indvendig mekanisk løs forbindelse.

Jeg har kigget på batteri-poler og de er fine. Jeg antager at en dårlig forbindelse i den store strømvej til starter hurtigt ville blive meget dårlig pga de høje strømme.

Ved du hvor relæerne sidder i sådan en skoda? - jeg forestiller mig der må være en samling relæer et sted og hvis ét af disse har dårlig forbindelse så kunne det måske forklare hvad jeg ser

Troels
Skrevet af TroelsM på 28 jan 2014 16:05

Hej. Tak for svar.



Den morgen-starter fint, men spændingen dykker ned til 8-9V i et par sekunder.



Jeg ville gerne gennemgå strømveje, men strander lidt når jeg kommer videre end hvad der er synligt omkring selve batteriet.



Jeg ville rigtigt gerne vide hvor instrument-bræt og motor-styring er stellet fra, - men har ikke kunne google det.



Jeg overvejer om der er en eller anden mærkelig fejl i batteriet så det kemisk er i fin stand, men har en indvendig mekanisk løs forbindelse.



Jeg har kigget på batteri-poler og de er fine. Jeg antager at en dårlig forbindelse i den store strømvej til starter hurtigt ville blive meget dårlig pga de høje strømme.



Ved du hvor relæerne sidder i sådan en skoda? - jeg forestiller mig der må være en samling relæer et sted og hvis ét af disse har dårlig forbindelse så kunne det måske forklare hvad jeg ser



Troels

Jamen så fejler batteriet ikke noget. Det er ganske normalt at spændingen dykker til ni volt når startmotoren kører.

Så følger du bare ledningerne fra batteriet og ........ Husk lige at tage minus polen af batteriet hvis/når du skiller.  Der er så meget knald på et batteri at en skruetrækker/fastnøgle eller kabel kan blive rødglødende ved en direkte kortslutning. I øvrigt vil jeg mest hælde til du skal finde fejlen på stelsiden.

Kig i din instruktionsbog, der kan du finde hvor sikringer og relæparken sidder.




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Relæboksen sidder (hvis det er samme sted som i Octavia) over pedalerne.

Netop at sløjt relæ ville være min mistanke. Skoda har tidligere haft nogle relæproblemer, hvilket jeg selv har oplevet.

Var det mig, så ville jeg kigge mig omkring efter en erfaren autoelektrikker. For mange år siden lå der en dygtig en på Søren Frichsvej, men han er nok gået på pension efterhånden. Men en el-fagmand må være sagen. Den almindelige olie-, dæk, plademekanikker kan ikke forventes at have et tilstrækkeligt indgående kendskab til komplikationer i elanlægget.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis