63 ampere vs 25 ampere

På loftet i mit hus, hvor strømmen kommer ind igennem luften sidder der 3 meget gamle sikringer. For et år siden røg strømmen i vores hus, og en tilkaldt elektriker fandt ud af at det var den ene sikring som var røget. Jeg kan nu se han har sat en 63 ampere sikring i. De 2 andre er 25 ampere.

Er dette okay?

I huset har vi også et hpfi relæ. 

Behøver jeg overhoved de sikringer på loftet?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikke korrekt, at der er monteret et 63A når de andre er 25A. Om det er tilladt afhænger bl.a. af stikledningens tykkelse. Det er ikke unormalt med 63A, men det kræver en tyk stikledning, som det næppe er sandsynligt du har, da de andre sikringer er 25A.

Hvis der er 63A sikring, skal HPFI så vidt jeg ved kunne klare denne strøm. Dvs. det skal være mærket med 63 A og ikke 40A som almindelige boligrelæer er.

At du har HPFI betyder ikke, at du kan undlade disse sikringer, da de har helt forskellige formål. HPFI sikrer afbrydelse af strømmen, hvis der er en fejlstrøm, mens sikringerne sikrer mod overbelasting. De omtalte sikringer beskytter stikledningen mod overbelastning. Ofte sidder de i master/skabe ved vejen, men nogle steder sidder de i boligen.

Ring til ham som har skiftet den, og bed om en forklaring.
Hej,

Som Jens så fint beskriver det, så vil jeg også råde dig til at tage regningen frem, og ringe til elektrikeren. Det lyder meget som en midlertidig løsning, da han sikkert ikke have en 25A sikring i bilen, og derfor valgte at skifte til en 63A, så i havde strøm i huset indtil han kunne komme forbi igen (men så er opgaven vist røget i glemmebogen).
Hvis stikledningen er 16 ¤ som er meget normalt er 63 amp.sikr. lovligt , men placeringen af sikringer på loftet er ikke logisk da det kun giver en over strømsbeskyttelse af stikledningen og ikke en kortslutnings beskyttelse.
Og så skal kablet fra sikringsboksen og til tavlen også være 16¤ ellers er det ulovligt med den 63A sikring.
 Det er det man belaster et HPFI afbryder med der er afgørende for stor en strøm det skal kunne afbryde 25 -40 -63 A

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tak for jeres svar. Jeg har netop fundet ud af det var en 35a sikring. Så han har skiftet fra 25 til 35. Jeg tog fejl fordi der stod 63a på sikringshovedet. Har i dag fået skiftet ledningerne ml sikringerne og hpfi anlæg, da de var gamle og fik sikringerne til at springe. Så nu er alt vel okay?
Ja, det tør jeg sku ikke.
Ja, det tør jeg sku ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis