Udfyldning af smørregrav/kartoffelkælder

Jeg har sådan en smørregrav/kartoffelkælder i garagen, som jeg ikke benytter og som egentlig bare er lidt småirriterende, da der samler sig vand i bunden af den og lemmen på den er rådden.
Jeg havde i første omgang tænkt mig at konvertere den til en mini-vinkælder, men er nu i stedet kommet frem til at den skal helt væk, gulvet skal renoveres og der skal fliser på overalt.

Nu er spørgsmålet så: Hvordan fylder man sådan en smørregrav/kartoffelkælder op korrekt? Den er ca. 170 cm dyb og næsten 3 meter lang. Jeg overvejede om vi kunne tage noget af vores overskydende jord fra haven (leret jord) og fylde i, efterfulgt af måske noget sand og så beton øverst? Men hvor meget sand og hvor meget beton bør man i så fald lægge? Og hvordan sikrer man at det "blander" sig godt med det eksisterende gulv og ikke bare revner.
Dernæst: Hvad med isolering? Jeg har kun prøvet gulve i beboelse, hvor man skal have kapillarbrydende lag, isolering osv. Er det noget man også bør tænke på i en garage? Og er det tænkeligt det er gjort ved det resterende gulv, når garagen er fra midt firserne?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest: Lad være med at spekulere i at hælde jord og ler i den. Det tager år, før det er HELT færdig med at sætte sig.
Du må ofre de 5 m3 stabilt, der skal til.
Jeg kan godt garantere dig, at der er hverken kapillarbrydende lag eller isolering i et 30 år gammel garagegulv.
Fyld en 20-30 cm stabilt i ad gangen, og stamp det godt sammen, gør det evt godt fugtigt, så det lettere sætter sig
Når du er ved at være oppe i højden, ville jeg lægge en kraftig plastfolie ind inden støbningen af gulvet.
Kan du vente, ville jeg lade det stå et års tid og sætte sig inden gulvstøbningen, idet det ellers vil komme til at lyde hult og formentlig alligevel revne rundt i samlingen mellem nyt og gammelt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du banker bunden i stykker og du må gerne samle den op så fylder du almindelig fyldsand i ca 10 cm ad gangen og banker det sammen med en jordloppe eller vander det meget grundigt hvergang. Det er den rigige måde og gøre det på. Hvis der ikke er isolering under resten af gulvet i garagen skal der ikke isolering i.

Kanten på det gamle gulv skal hakkes i stykker og smøres med beton klæber inden du støber du kan jo tykkelsen når du alligevel skal hakke lidt i kanten.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis