Yanmar 2gm ferskvands køling

hej

Har denne fine gammel motor med ferskvands køling.
Der sidder en lille el cirkulationspumpe til ferskvandsdelen .
Den køre konstant når motoren er startet.

Men langt de fleste gange er der måske kun 5 minutter motoren bruges.(sejlbåd)

Jeg har tænkt på at monterer en el termostat så pumpen først starter ved måske 50 grader.
Kunne det være en ide?
Mv
Jan


 Venlig hilsen

Jan

hej Har denne fine gammel motor med ferskvands... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ja Håndværker

Du har jo så set mere end jeg har, nu har jeg sejlet i mere end 40 år og endnu ikke set både have problemer ved indsejling til havne, p.g.a motoren ikke kunne trække. Men du er jo åbenbart meget klogere på motorer end jeg er, så det accepterer jeg.

Finn
Jeg tror nu ikke jeg er klogere end dig Finn, jeg øser blot af mine erfaringer, jeg har også kun haft egen båd de sidste 46 år !
Det værste tilfælde med kold motor oplevede jeg da jeg i 1982 lå i Gudhjem i en pivstorm fra øst. Her kom en stor flot Tysk sejlbåd for sejl der ville gå i havn, sejlene ned motoren startes og de søger ind mod havnen. 50 m. fra havnen stopper motoren og den flotte båd blive slået til pindebrænde mod stenene heldigvis blev alle om bord værende reddet i land.
En time er lige ovekill nok...Så har motoren jo været driftvarm i godt 40 min. Jeg bliver nødt til at støtte op om Finn her.
Selvfølgelig skal man ikke gå fra start, direkte til fuld gas, og lad da gerne motoren "strække benene" lidt inden brug, og puste ud inden man stopper den efter brug.
Vi har lige måtte skifte motor i vores båd, en Yanmar YSB 12, der efter sigende har kørt mest som havne motor, altså stop start jævnligt, varieret drift, uden nogensinde at have kørt den der time som opvarmning, og den har da klaret hele 38 år!
Oplevelsen i Gudhjem kan jo skyldes 1000 ting.
Jeg har selv en YSB 12 i min motorsejler, og her er det sjældent at den kører under en time da jeg ofte snyder lidt ved at lade den trække for små omdrejninger så jeg kan gå en bedre højde til vinden og dermed også løbe mellem 7 og 8 knob hvilket må være fint for en 23 fods båd med lang køl og en egenvægt på 2,5 ton.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis