Yanmar 2gm ferskvands køling

hej

Har denne fine gammel motor med ferskvands køling.
Der sidder en lille el cirkulationspumpe til ferskvandsdelen .
Den køre konstant når motoren er startet.

Men langt de fleste gange er der måske kun 5 minutter motoren bruges.(sejlbåd)

Jeg har tænkt på at monterer en el termostat så pumpen først starter ved måske 50 grader.
Kunne det være en ide?
Mv
Jan


 Venlig hilsen

Jan

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der over hovedet ingen grund til, din generator produksere væsentligt mere strøm en den lille el motor kan nå at forbruge.
Noget helt andet er at du skal starte din motor mindst 15 minutter før du skal bruge den, det er altødelæggende for en motor at blive belastet før den er drift varm, og du skal lade den kører i mindst en time af og til, ellers ødelægger du også motoren efter hånden.
Hej igen Jan

det er dyrt at være bådejer og du skal regne med at det efter hånden er blevet dyrere, jeg tror ikke det vil kunne betale sig at montere en termostat og et relæ der skal starte motoren ved eks. 50 +. Der vil blot blive endnu mere der skal vedligeholdes og som koster kassen når det ikke virker
Jeg er bange for, at du kun vil få problemer, hvis cirkulationspumpen kun kører i perioder. Der bør, som på saltvandssiden, være konstant cirkulation af kølevandet.
Du bør i øvrigt have en arbejdstemperatur på omkring 85 grader på din ferskvandsside.

1691
Hej

Nu bliver jeg altså nødt til at spørge. Hvor står det henne at en motor skal startes et kvarter før den skal bruges, samt at den skal startes en time en gang i mellem?

Det er spild af penge, det forurener og gavner ikke en døjt. Det der slider på en motor er koldtstarter og at den ikke kan tåle at blive belastet lige efter den er startet er noget sludder. Man skal bare undlade at køre fuld kraft før den er driftvarm. Ca 2/3 del belastning er fint i begyndelsen.

Mvh Finn
Annonce
Hej Jan
Det har jeg brugt på min gl. 2gm, og det virkede fint.
Jeg brugte den gl. alarm fra saltvandskøling ( ca.60 g ) til tænd og sluk af pumpen via et relæ til ca. 40 kroner.
Der blev også mont. termometer, så jeg kunne se kølevandstemp. det er en god ting.
Den gl. motor er skiftet til en 2GM F.
Hilsen Joy

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Hej
Tak for svar til jer alle.

Joy valgte du denne løsning af samme årsag som min.At spare på sliddet på pumpen ?
Mv
Jan

 Venlig hilsen

Jan

Nu har jeg flere gange set sejlbåde der komme i hårdt vejr og vil søge havn, de starter motoren op lige før havnen og resultatet er at motoren ikke er varm nok til at yde noget når der virkelig skal arbejdes, motoren går i stå i havne indløbet eller det der er værre med diverse følge skader.
Og det har altid været en god ide at lade motoren køre sig godt varm ( en times tid ) før den lukkes ned. At du så har en anden mening er op til dig.
I vore dage findes der desværre alt for mange der ikke er i stand til at sejle i havn for sejl, ja nogle steder bliver Havnefogeden helt gas blå i ansigtet.
Hej igen
Det var for at få motortemp. hurtigt op og skåne pumpen.
Vh.JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Hej JOY det var nu ikke dig jeg hentyede til, men Finn  der syntes at gå lidt over Gevind denne gang.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis