Lydisolering af dør(karm) mellem rum..

Jeg har brug for hjælp i forbindelse med, at jeg bor i en lejlighed med en anden pige og vi kan intet lave, uden at den anden hører det!!
Der er en almindelig let dør i mellem rummene..
Har læst mig frem til noget med nogle selvklæbende gummilister man kan sætte i karmen, som vil gøre det tæt når døren lukkes (den er lukket hele tiden normalt).
Problemet er, at nogle steder er der 5 mm mellem karm og dør og nogle steder er der 2 mm, det er en gammel lejlighed og tingene er ikke lavet ordentligt...

Min sambo vil købe gummilister i morgen, men hvis der er bedre forslag vil vi meget gerne høre dem!! 

På forhånd tak!

Happy days 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tætningslisterne findes i mange størrelser. hvis I har målt at der er 2-5 mm, så køber I blot dem der kommer tættest på.
Jeg ville skifte hele døren til en massiv lydisolerende dør. Tætningslister kan kun gøre en vis del.. Hvis døren er primært pap, så kommer der ikke til at hjælpe voldsomt. Dernæst kommer så også hvis væggen ligeledes ikke er specielt tyk og transporterer lyd effektivt.
Da vi fornylig lavede nyt soveværelse fik vi lavet forsatsvæg med isolering, samt indsatte en massiv dør fra Swedoor.. Det gør at rummet nu er rimelig godt lydisoleret. Men mindre kunne ikke rigtig have gjort det.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Men skal det være 5 mm så, og så satse på at an lige kan presse listerne lidt der hvor det kniber? Ellers bliver den jo ikke tæt...

Happy days 
Der står normalt på pakken/rullen hvilket interval de passer til. Jeg har på et tidspunkt købt nogle gummilister fra Primo og de passer til spalter fra 2 til 5 mm. Som Michael skriver er det ikke sikkert at tætningslisterne er tilstrækkeligt, men en rigtig lyddæmpende dør er ikke billig.
Nu er det jo en gammel lejlighed/dør, så mon ikke den er massiv.
Du kan hurtigt teste effekten af tætningen, ved at sætte nogle viskestykker eller lignende i klemme i døren. Så kan du se om det er værd at bruge penge på lister, for som andre skriver, kan lyden komme andre steder fra. F.eks bag gerigterne hvis der ikke er stoppet noget mellem væg og karm.
Annonce
Det bedste er nok ny karm og dør, det koster lidt, men er man lidt fiks, eller kender en der er lidt fiks kan det faktisk laves uden at koste en herregard. her er f.eks

massiv swedoor compact dør til 700 kr, http://eshop.silvan.dk/vare/swedoor-compact-03-hvid

Så mangler i et karmsæt f,eks en swedoor flexkarm 700 kr http://www.byggecenter.dk/webshop/doere-og-vinduer/swedoor-indvendige-doere/flex-karme

og gerikter 400 kr http://www.byggecenter.dk/webshop/doere-og-vinduer/swedoor-indvendige-doere/gericht-fodpanel/5738690-swedoor-gerigtsaet-t-flexkarm-m7x21

og valgfrit håndtag..
Det er udelukket at købe ny dør etc.. det er noget nødløsnings noget vi er ude i... Men ja døren er af massiv træ..

Tak for svar!

Happy days 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis