Skorsten til pillefyr

Hej

Jeg har et spørsmål til mit pillefyr. Skorstensfejeren mener at jeg bør udskifte skorsten til en ny. Lige nu går den på samme skorsten som min brændeovn og det er han heller ikke super begejstret for. Han siger at jeg bør lave en stålskorsten til dem begge op gennem taget så de har en hver. Men jeg kan ikke rigtig få svar på om jeg ikke må sætte både brændeovn og fyr på samme stålskorsten(tror han er ny i arbejde)

Man kan jo få nogle færdig pakker rundt omkring og jeg kunne godt tænke mig at sætte begge dele til sådan en skorstenspakke løsning og gerneen udvendig. Men må man det?

Priserne på dem er meget ens synes jeg men de har lige nu i 10-4 byggemarkede en til 4500 kroner og det lyder som en god pris.

http://www.10-4.dk/varer/hus-have-og-fritid/braendeovne/tilbehor-til-braendeovne/varde-skorstenspakke-3-5mtr

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, din skorstensfejer syntes at være overordentelig god til at maximere sin indtjening. Han får betaling for hver pibe han hiver kosten i og ikke pr hus.  Hvis det var mig ville jeg holde mig til kun en skorstenspibe.

Der er mig bekendt ingen regler der forhindre dig at have både fyr og brændeovn på samme skorsten !!!!

Nu ved jeg ikke hvorfor fejeren er utilfreds med din skorsten, kunne du ikke fortælle lidt derom først da der er mange muligheder for at stanner en gammel  ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Den med at der ikke må være til sluttet to ovne på samme pibe / skorsten, gælder så vidt jeg husker i etage ejendomme, hvor muligheden for kulilte fald er til stede, d.v.s. hvis man har en ovn på hver etage kan den øverste sende kulilte ned i gennem den underste hvis denne ikke er i brug. Det er jo ikke tilfældet hvis du har ovnene stående på samme etage, der må indgangs rørene bare ikke være over for hinanden.
Men skal du hen og have ny skorsten, ville jeg nu anbefale dig at få muret en ny, de holder resten af husets levetid. Og koster ikke ret meget mere end en stålskorsten.
Det er kun, hvis man har en åben pejs, at man ikke også må have andre ildsteder på samme skorsten.
Ifm brændeovne og kedler, må man flere. Jeg har f.eks. lovligt og godkendt 3 brændeovne på en skorsten.
Jeg ville helt klart ikke have 2 løb til din installation, og jeg ville være meget utilbøjelig til at overhovedet at skifte skorsten, hvis den da ikke ligefrem er revnet eller på anden måde farlig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Få din fejer eller en anden erfaren fejer til at forklare hvad problemet er. Hvis det er en ældre skorsten med stor lysning kan det give problemer med trykket i skorstenen, da moderne ovne er beregnet til mindre lysninger og det bliver ikke bedre af der er to på.
Men det er at da et problem der kan løses og det burde han kunne vejlede dig om.
hvis du ikke har daglige problemer, så send skorstensfejeren hjem. Men check om ikke en brændeovn skal have tilslutning OVER fyret

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis