Nye klinker i bruseniche pga. fugt

Hej alle

Da jeg har fået at vide af min tidligere byggesagkyndige at der er fugt i gulvet i brusenichen (måling), pga. en defekt fuge ved afløbet. Så vil jeg nu skifte klinkerne.

Gulvet i badeværelset er med vandbåren gulvvarme.

Men jeg er i tvivl om hvor langt jeg skal ned for at få fugten ud. Jeg kunne fjerne klinkerne og så lade betonen nedenunder tørre, men det ville tage for lang tid, og er måske heller ikke nok?

Hvis det ikke er nok, så bliver jeg nok nødt til at bryde betonet op, men så er spørgsmålet om hvor langt jeg så skal ned, for at få bugt med al fugten?

Mvh
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fugen er almindeligvis ikke mere end 8 mm. tyk alt efter hvilken klinke der er brugt. Det bør ikke være nødvendig at brække klinkerne af, og når du først har repareret fugen skulle det nok selv tørre ud når du har gulvarme. Du må under ingen omstændigheder brække beton gulvet op !
Fugen blev skiftet for 4 måneder siden, for at undgå en yderligere nedtrængning af fugt. Jeg skal jo være 100 % sikker på at fugten der (måske er der endnu?) er i gulvet, ikke udvikler sig til noget skimmelsvamp osv osv.

Så hvad ville næste trin være nu? Skal jeg i gang med at lave en måling (købe et apparat, låne/leje??) Eller er det bare 100 % at fugten fordampaer af sig selv, hvilket den gør igennem fliserne?
Ja sikke en masse spørgsmål:-)
Hvis den blev repareret for 4 måneder siden, må der være noget andet galt end bare fugen, er du sikker på at det ikke er selve afløbs delen der er i stykker eller sidder løst siden fugen så hurtigt bliver utæt.
Fordampningen foregår ikke gennem fliserne / klinkerne men gennem fugerne !
Er der vådrumssikret?

Elektronikteknikeren
Det forholder sig sådan at vi købte hus i juli måned, hvor der stod en tilstandsrapporten at der var defekt fuge ved afløb og derfor risiko for indtrængning af vand. Da vi første gang ser huset, ser vi at fugen lige er blevet skiftet. Men vores byggesagkyndig tjekker selvfølgelig om der er fugt, og det viser det sig så at der er.

Fugen har det fint nu, men så var det bare at jeg tænkte at der jo er fugt i gulvet. Men det kan jo så være det er fordampet. Men hvis det nu ikke er det og der er skimmelsvamp, og alverdens ulykker......sååå.
Annonce
Skrevet af Gregeren på 14 jan 2014 14:49
Er der vådrumssikret?

Det er et godt spørgsmål. Huset er 10 år gammelt, hvis det kan hjælpe
Ja ja klap nu lige hesten, du er ny husejer kan jeg forstå og det er rigtigt at skimmel svamp er noget skidt. Men så længe det ikke er påvist skimmel i din bolig så slap lige lidt af
Skrevet af Håndværkeren på 14 jan 2014 14:55
Ja ja klap nu lige hesten, du er ny husejer kan jeg forstå og det er rigtigt at skimmel svamp er noget skidt. Men så længe det ikke er påvist skimmel i din bolig så slap lige lidt af

Nej, jeg tror nu heller ikke der er skimmelsvamp, men hvis nu der stadig er fugt og den ikke fordamper, så kan det jo godt udvikle sig til en dyr affære?

Hvad vil du så forslå at jeg gør nu?
Jeg ville slet ikke være bekymret.
Betongulv er ikke skimmelsvampenes livret, samt at der er vådrumssikret (burde der være, husets alder taget i betragtning), hvilket begrænser fugten til kun at ligge under fliserne og ikke dybere.

Elektronikteknikeren
Gulvvarmen har jo en effektiv udtørrende effekt på gulvet, så når fugen er lavet, ville jeg ikke gøre mere..

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis