Afmontering af defekt varmepumpe

Er det mon forsvarligt af gøre det selv?
Der er ingen brugsanvisning.
Ved nogen her, hvordan man gør og undgår udslip?
Løber væsken i tyndt eller tykt rør?
Hilsen Eli
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du under ingen omstændigheder rode med selv !
Hej væsken er i di tynde rør send nogle billeder hvad er der sket? er der ikke lukke ventiler på anlægget? med en vacum pumpe kan du suge den gamle væske over i en tom beholde og dermed udskifte kompressor hvis det er den der er stået af .
Skrevet af BEP på 14 jan 2014 18:17
Hej væsken er i di tynde rør send nogle billeder hvad er der sket? er der ikke lukke ventiler på anlægget? med en vacum pumpe kan du suge den gamle væske over i en tom beholde og dermed udskifte kompressor hvis det er den der er stået af .
Det var dog det dårligste råd du kunne give, lad køle montøren lave det, der er et temmelig højt tryk på sådan en dims.

Skrevet af Håndværkeren på 14 jan 2014 18:20
Det var dog det dårligste råd du kunne give, lad køle montøren lave det, der er et temmelig højt tryk på sådan en dims.

Nej det er ikke galt. Ved stilstand formentlig 4-5 kg, hvis ellers der er væske på.

Se i instruktionen om ikke kompressordelen kan suge væsken ind i sig selv.

Med venlig hilsen
ktm

Her er en vejledning i at demontere varmepumpen

Demontera din värmepump själv!

STEG FÖR STEG

1. Börja med att stänga av kranen till det lilla röret
Starta därefter värmepumpen och kör på kyla i fem till sex minuter.
Stäng kranen till det stora röret när vämepumpen fortfarande är i drift.
Gasen blir då instängd i kompressorn i utedelen.
Annonce
Temperatur og tryk følges ad slavisk . i forhold til kølemiddel .max tryk ved eksempel 60 Co er omkring 30bar . på højtryk siden under drift, og der vil være omkring 3-4 bar på sugesiden. . Defor er det nødvendigt med flere oplysninger og billeder af anlægget .
ovenstående passer på en ældre varmepumpe Vand - Vand ved en fordampningstemperatur på 10C med f502 fyldning. som ikke i dag er tilladt
Det bjor skriver er helt ok hvis kompressor kan kører?
Men mig bekendt skal man have et kmo bevis for overhovedet at måtte arbejde med kølemiddel som iøvrigt er meget farligt ved indånding. Så jeg synes din rådgivning er upassende. Manden kunne jo komme til at indånde tunge gasser fra anlægget som kan forårsage langsom kvælning. Kølemontører har certificeringen så lad dem om det.

Da jeg tog certifikatet lærte vi også at kølemiddel ikke må lukkes ud i atmosfæren så uden en vacuum pumpe på anlægget ville jeg fraråde at pille.

http://www.kmo.dk

Tak for de gode råd.
Jeg tar billeder om et par dage.
Det er en ældre luft til luft pumpe, og der er ingen instruktionsbog. Jeg har overtaget sommerhuset for et par år siden, og jeg ved, at det er en billig model men ikke, hvor gammel den er. Den har kørt på min., som er 16 grader, og sidst jeg så til den, larmede den meget, og den var iset helt til, og propellerne sad fast. Der var 7 grader udenfor, og indenfor var der noget varmere, end de 16 grader. Jeg slukkede i en fart. Nu generer den så heller ikke naboen.
jeg har bestilt en ny men vil da godt spare de 500 kr en afmontering koster, hvis det er forsvarligt.
Der løber to kobberrør fra den udvendige del - et tyndt og et lidt tykkere. De har hver en ventil? som kan skrues til med en tang og lukkes. De sidder tæt ved kassen.
Når man har lukket for væsken - det tynde rør, og maskinen har kørt ca 5 min, er al væsken så suget ud i den udvendige del, og kan man så, når man har lukket for begge ventiler, som bjor skriver, klippe rørene over?
Ok grossman, det må jeg vist hellere betale mig fra........
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis