Befæstigelse trævæg på fundament

Vi planlægger garageprojekt i træ med støbt fundament.

Væggene udføres i 45x195 mm konstruktionstræ, i hele vægge der sættes op i elementer. Hvordan befæstiger vi bedst disse vægge til fundamentet? Jeg tænkte først stolpefødder for hver meter - men jeg kan ikke finde stolpefødder i dimensioner der kan holde en 195 mm fodrem. Jeg har læst lidt om mulighed for at fæstne dem direkte på fundamentet kun adskilt af et lag murpap - men da konstruktionstræet ikke er imprægneret, vil jeg tro at det er en dårlig løsning på sigt.

/Netmaster
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist helt normalt at fæstne bundremmen direkte til fundamentet med gevindstænger, som er indstøbt i dette.
Evt. kunne du måske lave bundremmen i imprægneret træ, selvom det næppe er nødvendigt, da der ikke kan komme fugt gemmen pappet.
Og her kommer min manglende håndværkeruddannelse så til udtryk :-)

Gevindstænger støbes med ned i fundamentet med 1000 mm afstand, der monteres murpap omkring, og gevindstængerne føres igennem forborede huller i fodremmen, og strammes med møtrikker?

Skal gevindstængerne gå hele vejen igenne lecablokke også, eller er de unødvendige?

/Netmaster
Du kan købe dem i længder á 1 m (Ø 12, varmgalvaniserede) f.eks. HER

Skru et par møtrikker på "nede i betonen", og støb dem ned så du har remtykkelsen + 5 cm over fundamentet. Så render det ingen steder.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Har lige prøvet at tegne en lidt bedre forklaring.



Og fandt også dette billede.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Hey Regmos

Det er meget storartet - med så udførlig en tegning, kan jeg vidst ikke gøre noget forkert:-) Tusind tak for din hjælp.

/Netmaster

/Netmaster
Annonce
Velbekomme

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Skrevet af Netmaster på 12 jan 2014 18:40
Gevindstænger støbes med ned i fundamentet med 1000 mm afstand, der monteres murpap omkring, og gevindstængerne føres igennem forborede huller i fodremmen, og strammes med møtrikker?

Skal gevindstængerne gå hele vejen igenne lecablokke også, eller er de unødvendige?

Du mener det sikkert rigtigt - murpappet skal ligge i hele bundremmens længde og bredde mellem lecablokkene og bundremmen

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, det var det jeg mente - men kan godt se at jeg ikke fik det formuleret helt korrekt.

Jeg påænker at benytte 40 cm bred murpap, til at dække fodrem (195 mm) plus lidt beklædning på begge sider. De tykkeste vægge (isoleret med 300 mm isolering) bliver ca. 420 mm tykke - men tænker at 400 mm murpap burde dække:-)

/Netmaster
Husk lige og fuge om gevindstængerne inden du monterer bundremmen. Det skal udføres med butylfugemasse ellers er der mulighed for at fugten kan vandre op igennem pappet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Graver lige en gammel sag fra her - gør det lidt lettere for mine opfølgende spørgsmål:

1. Hvor meget beton skal jeg have under lecablokkene? Der hvor gevindstængerne hæftes.

2. Er fremgangsmåden at grave en rende i rette bredde, hvor jeg støber med beton og så sætter leca blokkene + gevindstænger ovenpå straks herefter?

3. Kan denne metode bruges, hvis jeg også tænker ind i det, at jeg gerne vil have isolering i gulvet for at tage den værste frost? Tænker ikke at opvarmeskuret, men bare beskytte det maksimalt mod frosten.

Jeg takker :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis