Hvad er en plunger?

Jeg er blevet lidt uenig med min maskinmester.
Vi kan ikke blive enige om, hvad en plunger er.
Det har noget med hydraulik eller dieselmotorer at gøre.

Er der en der har et link, eller andet der kan forklare det?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
DET SOM VI NORMALT FORSTÅR VED EN "PLUNGER" ER DEN JERNKERNE DER GÅR IND I STARTERRELÆET PÅ DE FLESTE STARTERE
hILSEN POLOBJØRN        

"AUTOELEKTRIKEREN"
Udtrykket kan også gøres endnu mere klart uden ord: www.google.dk/search?q=plunger&...mp;bih=529 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
@Polobjørn:
Det var en ny betydning, som jeg ikke kendte. Tak for den.

@Nitter:
Jo, jeg kendte godt til, at afløbsrenseren også hedder en plunger.

Vores diskussion går på, at jeg siger at "stemplet" i en dieselpumpe hedder en plunger. jeg ved ikke, om der gælder for små dieselpumper (biler og traktorer), men jeg mener det gælder for store motorer, hvor hver cylinder har sin egen pumpe.

Jeg mener også, at en plunger kan være stemplet i en hydraulikcylinder, vistnok kun i den type, der kun kan trykke en vej (modsat de der både kan trykke og trække).

Min maskinmester siger, at det er styret eller en guide i en dieselpumpe.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 12 jan 2014 16:40

@Nitter:
Jo, jeg kendte godt til, at afløbsrenseren også hedder en plunger.

Vores diskussion går på, at jeg siger at "stemplet" i en dieselpumpe hedder en plunger. jeg ved ikke, om der gælder for små dieselpumper (biler og traktorer), men jeg mener det gælder for store motorer, hvor hver cylinder har sin egen pumpe.

Jeg mener også, at en plunger kan være stemplet i en hydraulikcylinder, vistnok kun i den type, der kun kan trykke en vej (modsat de der både kan trykke og trække).

Min maskinmester siger, at det er styret eller en guide i en dieselpumpe.

Chr.
Kunne altså ikke dy mig.  Undskyld hvis jeg stødte nogle sarte sjæle.

Udtrykket er, mig bekendt, rent Engelsk og dækker over en pressende bevægelse, altså ikke en specifik ting !  Oversat til dansk betyder det vist noget i retning af en "pressebevægelse".  

Ellers har jeg set udtrykket brugt i forbindelse med bremsere og kobling, stempelpumper og el/hydraulik. Samt, øh og noget med kloak samt de "nedre" regioner. 

Men kan da have misforstået noget.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej.
Mit trofaste Collins Dictionary, der snart har tjent mig i 50 år, jeg havde ikke råd til Oxfords, fortæller at det er et beskrivende udtryk, og ikke specifikt, men beskriver en trykkende, indtrængende bevægelse.
Hvad Nitter opsøger må stå for egen regning og fortolkning.

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 12 jan 2014 20:42
Hej.
Mit trofaste Collins Dictionary, der snart har tjent mig i 50 år, jeg havde ikke råd til Oxfords, fortæller at det er et beskrivende udtryk, og ikke specifikt, men beskriver en trykkende, indtrængende bevægelse.
Hvad Nitter opsøger må stå for egen regning og fortolkning.
Jamen Klaus, så er jeg vist heller ikke helt galt på den.  Min viden er fra den gang internettet trådte sine barnesko og en nutidig søgen har egentelig ikke rørt ved min opfattelse.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Det her er meget sjovt. Jeg opfatter 'plunger' som et bevægelsesord, og det er så også det, der er beskrevet.
Ord giver billeder

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 12 jan 2014 21:17
Hej.
Det her er meget sjovt. Jeg opfatter 'plunger' som et bevægelsesord, og det er så også det, der er beskrevet.
Ord giver billeder
Ja, især hvis man kan se dem.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis