Isolering af gulv i sommerhus-bjælker 20 cm over beton

Hej

Vi er ved at renovere et gammelt sommerhus og er stødt ind i lidt problemer ved isolering af gulvet. Vi var overbeviste om at der var krybekælder (50 - 70 cm) under og havde planlagt isolering med 20 mm rockwool efter følgende plan:
- Fugtspærre på bunden af krybekælder
- Udluftning i fundamentet
- hønsenet under træbjælker
- 20 mm isolering 
- dampspærre
- gulvplader 
- laminatgulv

Nu har vi fået brækket noget af det gamle gulv op og kan se der ligger 50 mm isolering i hønsenet og 20 cm under toppen af bjælkerne ligger der en beton bund. Hvordan håndterer vi det?
Det skal siges at der ikke er tegn på fugt eller skader af nogen art.

Kan vi lægge en fugtspærre på betonen og derefter 20 mm isolering direkte herpå. Lukke af med en dampspærre i toppen og eller lægge gulvplader og laminat?

Vi har lidt svært ved at finde information om dette og er bange for at der kan opstå fugt og svamp?

Mvh

Frank


FEJ
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Frank.
Og velkommen her på LDS.
Jeg ville nok foreslå dig at du dropper ideen med dampspærre mod betonen, og du bruger flamingo i stedet for rockwool, fyld gerne hele hulrummet op med flamingo. Derpå lægger du din dampspærre gulvplader og laminat gulv. 
Så skulle fugt problemer ikke opstå  
Jeg mente naturligvis 200 mm. 
Hvad er forskellen på at fylde flamingo i i stedet for rockwool?

FEJ
Skrevet af Frank Jensen på 12 jan 2014 12:07
Jeg mente naturligvis 200 mm. 
Hvad er forskellen på at fylde flamingo i i stedet for rockwool?
Flamingo suger ikke fugt til sig som rockwool, og det er altså plader / blokke der er tale om, ikke flamingo granulat.

Jeg kan desværre ikke finde en reference lige nu, men jeg er overbevist om, at du max. må lægge 50-70 mm isolering i den konstruktion, da der ellers opstår problemer med kondens på betonen. Det er nævnt i flere tråde her inde, og står også på isoleringsproducenternes hjemmesider - hvis man altså kan finde det.

Alternativet er at fjerne bjælkekonstruktionen og lægge trykfast eps på hele fladen, hvis du ønsker mere isolering end de 70 mm.
Annonce
Her var referencen:

"Terrændæk kan normalt kun efterisoleres oppefra. Hvis terrændækket ikke har isolering under betonpladen, skal der udvises agtpågivenhed med hensyn til placeringen af en eventuel fugtspærre. Især ved trægulve (strøgulve) har det været almindelig praksis at udlægge fugtspærren på betonpladen og isoleringen ovenpå. Dette giver under normale omstændigheder ikke problemer, hvis der anvendes en begrænset isoleringstykkelser, dvs. som hovedregel højst 50 mm. Der kan dog anvendes op til 70 mm, hvis soklen er isoleret, fx. med letklinkerbeton."

I samråd med Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) findes det at ovennævnte isoleringstykkelser normalt kan betragtes som "sikre".

Konklusion:
Har man en konstruktion, hvor der er mere plads end ovenfor nævnt er det ikke tilrådeligt at fylde dette hulrum med isolering. Anvendes mere isolering end anført, vil der være risiko for kondens på oversiden af betonen. I værste tilfælde angriber denne kondens strøkonstruktionen og der skabes et skimmelproblem."


fra:

http://www.rockwool.dk/produkter/u/9194/terraen--og-krybekaelderdaek/terraendaek-nybyggeri-og-renovering/efterisolering-af-terraendaek

Tak for de gode råd og input.

Jeg kan udfra ovenstående konkludere at vi enten må nøjes med 50 mm isolering eller grave krybekælderen ud. Hvilket er lidt af en streg i regnigen :-S

Mvh
Frank

FEJ
Eller naturligvis som foreslået af Jenshøj at ligge trykfast EPS på hele fladen.

FEJ
Eller naturligvis som foreslået af Jenshøj at ligge trykfast EPS på hele fladen.

FEJ
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis