Hvid oliering

Jeg er ved at klargøre min "nye" lejlighed. Der er massive asketræs gulve, der er olieret med klar olie. Der er mellemrum mellem hver eneste bræt - de er 8-10 cm brede. Gulvet er velpasset, bortset fra ved ind og udgang til hvert værelse, hvor det ser slidt ud.

Jeg vil gerne have gulvet lidt lysere. Jeg prøvede på et lille stykke og gav hvid olie - det så fint ud, lidt mere "frisk træs" agtigt. ! Smurte olie på et større område, fordelte det med vindues skraber. Nu har jeg et mega problem. Det hvide bliver ved at pible op mellem hver bræt. Jeg brugte 3 timer på få m". Bare jeg bevægede mig lidt på gulvet piblede det op igen og jeg tørrede og tørrede. Nu har det stået selv i en uges tid og der er piblet hvid op igen - samt når jeg går på gulvet "vælter" der hvid op af alle samlingerne.
HJÆLP - hvad gør jeg ved gulvet, for at få det til at stoppe?? og er der en anden metode til de øvrige mange m" som stadig mangler at blive behandlet?

Venlig hilsen
Lisbeth


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej & velkommen til Lav Det Selv

Du har helt sikkert været for gavmild (for meget) med olien.

Der er vist ikke meget andet at gøre end at blive ved med at tørre det overskyende op.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Når du skal i gang med så stor en opgave skulle du næsten have fat i en poleringsmaskine til formålet, den gør arbejdet ti gange nemmere, det kan du leje i et byggemarked.

Vll du gør det manuelt starter du ud med at vaske meget grundigt med en trærens.

Når træet så er knastørt ryster du olien godt sammen og hælder lidt op i en rullebakke, så tager du en helt fin filtrulle, den samme som du bruger til at male dør med og ruller et tyndt tyndt lag ud over tre til fire brædder i hele længder, lader det trække i 5-10 minutter imens du holder øje med om der kommer matte steder, gør der det er det fordi olien er suget i og så skal du lige fordele lidt af olien derhen med rullen igen.

Efter de 5-10minutter polere du efter med en scotch brite skrubber som den her:
http://byggemarked.nu/shop/scotch-brite-skurehaandtag-1110p.html
Den kan du også købe i et byggemarked.

Så tager du som du selv er inde på, en vinduesskraber og skraber så meget olie som muligt hen til næste etape af brædder.

Så tørre du ALT overskydende olie væk med nogle bomuldsklude, og så er du klar til de næste 3-4 brædder.

24 timer efter er gulvet klar til brug...

Men som du nok kan se, så er det et kæmpe arbejde

God arbejdslyst
Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Tak til jer alle 3.
Angående den samlede proces eller "opskrift" så har jeg stort set gjort som beskrevet. Jeg har også haft olieret gulv hvor jeg hidtil har boet. Jeg har vasket, slebet. rystet, skuret og gnedet med bomulds klude. Jeg har dog ikke brugt rulle eller pensel til fordeling af olien - det har altid fungeret fint at hælde olie på gulvet og fordele med skraber.

Angående polerings maskine. Jeg har opgivet den, jeg har ikke kræfter til at styrer den - den styrer mig . Det tager en hulens tid, men kan godt lade sig gøre pr. håndkraft.

Jeg vil dog have en eller anden til at hjælpe i den nye lejlighed og leje maskinen. Først ville jeg dog afprøve olien i et af værelserne. - og så opstod problemet.

Selv om jeg forsigtigt smøre olien på med rulle eller pensel, så kan jeg næppe undgå at noget løber ned i revnerne. Jeg vil dog forsøge igen, meget forsigtigt, meget langsomt. 

også tak for modtagelsen

VH
Lisbeth
Forskellen er, at med en skraber fører du en stor del olie ned i sprækkerne. Med en rulle fordeler du kun en lille del i revnerne. I en nødsituation, kan man faktisk korte en rulle af, så den passer med bræddebredden.

 

Annonce
God ide - og så ikke noget med at "sparer" på olien ved at skrabe den overskydende videre. Aftørring med klude - hver enkelt bræt for sig. Det lyder mere og mere uoverskueligt. 
 
kære Lisbeth! Ikke uoverskueligt - blot et spørgsmål om prioritering! Hvis du hellere gider noget andet, kan du betale dig fra det.
Ting tar tid - ævl tar evigheder

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også