Svamp - væk med tapet og hvad mere?

Hej med jer.

Der er desværre kommet svamp i vores andelslejlighed, og hverken vores egen forsikring eller andelsboligforeningens dækker det. Så vi bliver selv nødt til at gøre noget ved det. Svampen er kommet på indersiden af tapetet i to hjørner i stuen og i en lille grad i soveværelset. Vi har efterfølgende købt en affugter og lufter ud fast 2 x gange dagligt.

Vi har fået en 'svampeeksert' ud og kigge på det. Han har konstateret, at det er kommet pga. dårligt indeklima (fugt), og fordi væggene er ydervægge. Han fortalte også at vores nuværende savsmuldstapet og 'plastikmaling' ikke gjorde det bedre. Nogle målinger viste heldigvis, at der ikke var særlig meget svamp inde i væggene.

Derfor anbefalede han os, at vi fjernede den nuværende tapet og brugte noget andet maling. Men det lød ikke på ham som om, at vi skulle sætte noget nyt tapet op. 

Så nu er mine spørgsmål lidt:
1) kan man godt det? Altså, fjerne den nuværende tapet og derefter pudse væggene og spartle op og så male på det? Mine bekendte har fortalt mig, at det ikke bliver godt, da det ikke bliver 'jævnt', og der nok vil komme små luftbobler eller lignende, lige meget hvor meget man pudser væggen.

2) svampen er jo i hjørner, men kan man godt nøjes med at fjerne tapetet på en væg og lade det andet på den anden væg blive, - og det kommer til at se nogenlunde ud? Eller vil det være bedst at få ordnet alle væggene i stuen, nu vi er i gang, selvom der ikke er svamp på/i dem? 

3) eller er der noget andet tapet, der er godt imod svamp? Er filt eller glasvæv fx bedre?

Derudover har vi ikke selv så meget erfaring med at fjerne tapet (som I måske kan høre), så alle tips og råd om materiale til at fjerne tapet og selve processen modtages meget gerne. 

På forhånd tak. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest skal I lære at LUFTE UD! Dernæst fjerner I tapetet i de områder der svamp med en skraber. Nu smører I Rodalon på områderne. Følg anvisningen på dunken. Hvis der har stået skabe eller andre møbler op ad området, så skal de have en omgang også. Det er ingen undskyldning, at I bor op af en ydervæg. Der s k a l luftes ud hver dag flere gange!!

 

Tak for svaret, uldal. Som skrevet lufter vi nu også ud 2 x 10 min dagligt - og når vi laver mad. Eksperten sagde også, det var kommet pga. fugt. Efter vi har fået bedre udluftningsvaner, har det ikke spredt sig videre.

 Men jeg skal vel fjerne tapetet på hele væggen? Kommer vel ikke til at se godt ud, hvis jeg kun fjerner tapetet, der hvor der er svamp.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af AlexanderBojsen på 11 jan 2014 18:48

Men jeg skal vel fjerne tapetet på hele væggen? Kommer vel ikke til at se godt ud, hvis jeg kun fjerner tapetet, der hvor der er svamp.
Det kan faktisk godt lade sig gøre så det næsten ikke kan ses - specielt hvis det er savsmuldstapet.
Du skal have fat i en stump savsmuldstapet som er helt magen til den du har i forvejen. Når du er helt sikker på at svampen er dræbt og væggen renset smører du klister på det sted,hvor der ikke er tapet mere og klæber et for stort sykke savsmuldstapet på.
Når det så er tørt - HELT tørt river du det overskydende af - ikke noget med at skære - men riv det af ( det gamle tapet skal også rives af - ikke skæres ) så det går i med det gamle tapet.Et tip jeg fik af en maler for længe siden og har selv brugt metoden med held i forbindelse med reparationer.
Og så kan du male
God fornøjelse



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

I kan nemt bare fjerne tapeten, bruge rodalon som Uldal skriver, fuldspartle væggen glat, grunde med microdispersion og så male et par gange, det kan komme til at se ud fuldstændigt som hvis der sad filt.
Men det er en halvstor omgang.

Men - tapeten gør ikke at væggen ikke kan ånde, den gør naturligvis at det holde på fugten, men fugten skulle i jo gerne være sluppet af med via udluftningen affugteren.

Så hvis det havde været mig havde jeg taget det tapet af der har været berørt af svampeangrebet, brugt rodalon og sætte en lap tapet på og så malet det med en ganske almindelig glans 5 vægmaling og dermed færdig med det

Men vil i fjerne tapeten så tager i noget tapetopløser, blander i varmt vand kommer det på væggen med en svamp og sørger for at væggen er fugtig hele tiden i en times tid eller to og så skulle det være nogenlunde til at pille af.
Alternativt lejer i en tapetafdamper som sender damp via en plade ind på væggen, det opløser tapetklisteren bag tapeten og så kan i skrabe det af stille og roligt, men det er sjovere med tapetopløseren hvis den kan klare opgaven

Så fuldspartler i en gang eller to med en Medium sandspartel, sliber, grunder med microdispersion og så er der klar til vægmaling

God arbejdslyst.
Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Hej.

Tak for svarene. Jeg tænker, at vi tager alt tapetet af, da svampen har været i flere hjørner, så vi er sikre på, at vi kan komme så meget som muligt af med svampen. Desuden synes vi ikke savsmuldstapet er det flotteste. 

Jeg er på SU og vil derfor gerne gøre det så billigt som muligt, men det skal jo helst også give et godt resultat. Sandspartlen fra Harald-Nyborg er billig (http://www.harald-nyborg.dk/p6492/sandspartel-10-liter), men jeg er bange for resultatet bliver grimt. Hvad siger/anbefaler I?

Og kan jeg ligeledes bruge Harald-Nyborgs forankringsgrunder? (http://www.harald-nyborg.dk/p8581/d...grunder-5l)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har fuldspartlet de fleste vægge i mit sommerhus i forbindelse med opsætning af miljøvæv.
Købte først 10 kg Dana letspartel til kr. 169,-, fin at arbejde med.
Så så jeg at XL-bygs egen Home letspartel kun kostede kr. 99,- for samme mængde - så prøvede den. Virker som om det kommer ud af samme beholder - præcis lige så let at arbejde med.
Overvejede også at prøve den fra Harald Nyborg - men var en " tøsedreng " - turde ikke :-) - så ingen erfaring med den.
Dispersionsgrunder brugte jeg den du linker til fra Harald - den er fin nok. De er alle sammen noget tyndt pjask at påføre.
Jeg gjorde det med rulle nedefra og op og lod en " pølse " af grunderen løbe ovenpå rullen - så sviner det mindre.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg kunne ikke være mere uenig i at de materialer er gode nok.

Jeg køber vel til vores malerafdeling i gennemsnit 60-75 paller a 44x10ltr sandspartel om året og giver mere end de priser du nævner, PLUS moms, hvor dine priser er inklusiv.

Vi prøver af og til at eksperimentere med billigere alternativer, men mine medarbjdere bliver tosset hver gang, da det både er hårdere at arbejde med, synker mere og er sværere at slibe i

Med hensyn til grunderen kan jeg simpelthen ikke forestille mig at et produkt der koster 1/3 af hvad jeg giver i ren kostpris kan være godt.

Men selvfølgelig er der forskel på hvanden LDS'er syntes er godt og en prof. maler, jeg køber også selv Falke-værktøj (og er egentlig ok tilfreds) hvis det er værktøj jeg ikke skal bruge ret tit til stor morskab for mine tømrerkammerater

God søndag.
Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Jeg havde for et års tid siden også et lille problem med svamp i min gamle lejlighed. Jeg rykkede simpelthen tapetet ned i hele rummet, da det alligevel var så grimt i forvejen, fik det renset ned og satte noget nyt tapet op igen.

Fik købt noget fototapet til en af væggene og så noget stribet tapet til resten af rummet. Det kom til at se ret neat ud Du nævner SU - jeg forhørte mig i den lokale XL-byg men de var vanvittig dyre. Kan bare godt lide at købe det i en fysisk butik, for så kan jeg se tæt på og mærke. Fandt meget billigere hos tapethuset her http://www.tapethuset.dk/tapet , så endte med jeg valgte det. Har ikke fortrudt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også