Hjælp til brug af cnc maskine

Hej Lav-Det-Selv medlemmer

Jeg har købt en cnc fræser da vi har en tanke om at ville skære nogle urskiver ud i pvc plade og fræse mindre projekter i træ feks skærebrædt osv.

Jeg har arbejdet med Adobe illustrator og skåret med plotter så lidt grafisk kan jeg dog klare. Jeg har søgt og søgt om hvordan man får sådan en maskine til at virke uden held derfor spørger jeg jer.

Efter hvad jeg kan læse mig frem til skal man først lave en 3d tegning i et cad program? feks SketchUp Make?

Så her efter konvatere det til g-koder?

Og så til sidst indlæse det i cnc-fræseren så den kan udføre opgaven. med feks linuxCNC?

Er det forstået rigtigt?

Problemet er hvilke gratisprogrammer kan jeg bruge? og det skal helst være så simpelt som muligt. Jeg kan nemlig godt lave selve tegningen men så går den i stå der

Jeg håber meget i kan hjælpe mig.

Mvh Daniel.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Daniel,

Der er som du selv nævner flere trin involveret.

Du kan på denne side finde en oversigt over de trin du skal igennem, samt en liste med forskellige programmer til opgaven, fra de gratis til de helt dyre.

http://www.probotix.com/cnc_software/

/Rading
Hej. hvad er det for en cnc fræser du har købt? hvis du har spørgsmål så bare kom med dem, kan være jeg kan hjælpe.
Det er sådan en kina model men den virker fint.

Jeg har også fået det hele til at virke - dog har jeg 2 problemer som irritere mig lidt.

1: Når jeg fræser med Mach3 så midt i det hele kan den finde på at skrive "Emergency Mode Active" og blinke på Reset knappen.
Kan det skyldes der ikke er jord til maskinen ? eller kan det have noget at gøre med at mach3 ikke kan se hvor hurtigt boret kører? den gør det ikke det samme sted hver gang nogle gange gør den det 5% inde i og andre gange 99% færdigt.

2: Når jeg feks har Mach3 åbent og fræser noget hvis den så melder fejl skal jeg starte helt forfra ? hvis jeg feks bare siger den skal forsætte til den linje den er nået så går det helt galt og så fræser den igennem det hele. hvordan

Jeg har absolut ingen vide om hvordan mach3 virker ud over den guide der fulgte med maskinen til at sætte den op. med at loade g-koder og sætte den i gang fungere fint. samt styre den med pilene og page op/ned.

Jeg håber du kan hjælpe

mvh Daniel
Hej Daniel
Hvis du har lyst til at fordybe dig i Mach 3 , så gå ind på deres hjemmeside
og se de undervisningsvideoer ,der ligger der , så får du samtidig en større
indsigt i maskinens opsætning .
Det problem du beskriver ,  kan muligvis skyldes , at en ledning med højspænding,
ligger tæt op af en ledning til endestopkontakterne eller nødstop . Hvis disse ledninger
med lavspænding ikke er skærmet ordentligt, kan der forekomme forstyrrelser som
påvirker Mach 3 .
Mvh. Johnny S.

Johnny cnc
Annonce
Yes jeg har lagt ledningerne anderledes nu og det hjalp har været inde og se en masse og har fået en større viden så tak for hjælpen

Nu til et helt andet 😊 vi fræser i bøgetræ og pvc plade og pvc er intet problem men de fræser bor som fulgte med kom jeg til at ødelægge ved at kører ind i en skrue og vi har så købt nogle 6mm fræserbor som har fungeret fint men de holder ikke så længe for de knækker og har både prøvet med andre hastigheder osv uden held. Min maskine kan kun tage op til 6mm så hvor får jeg et fræserbor i 6 mm der kan holde til at kører i træ? Og laver et pænt resultat? Jeg har set man kan få nogle fræserbor med 1 2 og 3 skær men hvorfor det?

På forhånd tak mvh Daniel

Hej igen

Nu skriver du ikke hvad det er du skal fræse om det er smalle spor eller

gravering (skrift)

Lige for at sætte tingene på plads , er der ikke noget som hedder et fræsebor

i den sammenhæng som du skal bruge .

Enten taler man om et bor eller fræser .

Der er væsentlig forskel  på fræsere , om de skal bruges til træ eller metal .

Desuden skelner man mellem det materiale som fræseren er lavet af.

Den mest holdbare og dyreste er lavet af hårdmetal forkortet HM . Den tåler

høje omdrejningstal (skærehastighed) 

Den billigere type som er lavet af high speed stål  HSS , fin til træ .

Den helt billige type som ofte betegnes værktøjsstål .Den kan ikke anbefales

til det du arbejder med , med den høje spindelhastighed som oftest er på små cnc maskiner.

Hvis størrelserne ellers passer dig , kan du købe billige HM fræsere med 6 mm

skaft hos Harald Nyborg . De bruges til håndoverfræsere .Disse er typisk til træ og

kunststoffer og ikke til metaller.

Mht. til antal skær , har det betydning for hvor meget plads der er til spånerne i fræseren. Man bruger f.eks. en toskærsfræser til at fræse dybe spor , i dette tilfælde

er der behov for at spånerne ikke pakker sig sammen imellem fræseren og emnet som bearbejdes . Skal du derimod fræse på siden af et emne hvor spånerne bare

flyver væk , kan der være mange skær . Det er tommelfingerreglen.

Håber du blev lidt klogere .

Hilsen Johnny


Johnny cnc
Ja det må man sige. Det er dem fra harald Nyborg vi har brugt men de knækker efter at have kørt i omkring 1 time ialt jeg fræser umiddelbart kun 5 mm ned af gangen og kører 4 gange så er ialt 20mm jeg skal fræse ned og det er en rille så spånerne skal gerne smides væk jeg tænker mere om et af de bor her kan bruges? http://www.cnchobby.dk/product_info.php?cPath=29_104_105&products_id=424
http://www.cnchobby.dk/product_info.php?cPath=29_104_106&products_id=430

Mvh Daniel

Hej igen

De fræsere du henviser til er uden tvivl en meget bedre kvalitet , da de er

fremstillet af fuld HM og ikke med påloddede HM-platter , på et stålskaft .

Pris og kvalitet følges jo heldigvis som regel ad . Nu vidste jeg ikke hvor meget du ville betale og nævnte

derfor Harald N. Jeg har selv brugt både de billige og de dyre og jeg har ikke haft

den samme oplevelse med at de knækker . Måske kører du med for høj tilspænding

( som er forholdet mellem omdrejninger på spindlen og bevægelse af bordet )

Det kaldes Feed i Mach 3

Noget kunne tyde på det , ellers burde de kunne holde bedre , hvis det bare er træ

du bearbejder .

Bare bliv ved med at eksperimentere , det kan være svært at vejlede , når man ikke

kender maskinens stabilitet , som er af afgørende betydning for fræserens holdbarhed . Hvis tingene vibrerer p.g.a. dårlig stivhed i maskinen , kan du ødelægge selv den dyreste fræser på rekordtid . Held og lykke

Hilsen Johnny


Johnny cnc
Man kan med fordel regne lidt på, hvor hurtigt du kan køre i de forskellige materialer. Og om du skal bruge en skrub eller slet-fræser. Jeg kender ikke skærehastigheden (skærets periferihastighed) for træ, men det er temmelig meget. Med en belagt highspeed-fræser i blødt stål kan man ca. køre 35 m/min. Og en tilspænding på 0.1mm pr. tand på fræseren. Men det afhænger af alle mulige omstændigheder. Men jeg har set at nogle monterer en lille luftdyse på deres maskine for at blæse spånerne væk fra skære-zonen. Evt kan en støvsuger bruges. Men prøv at se om du kan finde skæredata for træ og sæt tallene ind i udregnerne inde på www.fagteori.dk under skæredata. Det kan måske hjælpe. :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis