Gode råd om opsætning af stålskorsten?

Hej

Jeg skal til at sætte stålskorsten op her i weekenden sammen med svigerfar som har prøvet det før for nogle år siden.
Er der regler for om det er syd- eller nordsiden af taget den er på? Hvor langt fra tygrygningen skal den sidde? Tænker det er smartest med nordsiden da jeg påtænker solceller i fremtiden.

Andre gode råd eller input?

På forhånd tak!

Jenner
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
For nemheds skyld, skal du nok lige ringe til skorstensfejeren idag og spørge ham.
Men det har ikke noget med nord eler syd at gøre, men så vidt jeg husker skal den 1/2m over tagryggen, men du kan godt stadig godt blive overrasket over hvordan trækket opfører sig, afhængigt af vindforholdene omkring huset.
Som nu i aftes med let storm fra vest kan skorstenen her godt puste lidt tilbage engang imellem med små, kokette røgskyer, så den burde nok have en suger eller andet.
Skorstene er svære at forudsige, men som regel fungerer det da efter hensigten.
Og god fornøjelse - det er altid rart at sætte et ildsted igang
mvh

 varmetossen

Skrevet af JennerHolm på 10 jan 2014 08:59
Hej

Jeg skal til at sætte stålskorsten op her i weekenden sammen med svigerfar som har prøvet det før for nogle år siden.
Er der regler for om det er syd- eller nordsiden af taget den er på? Hvor langt fra tygrygningen skal den sidde? Tænker det er smartest med nordsiden da jeg påtænker solceller i fremtiden.

Andre gode råd eller input?

På forhånd tak!

Jenner
Det er ubetinget bedste for trækket i ovnen hvis skorstenspiben placeres i kippen.

Der er ingen regler for hverken nord eller sydside. Reglerne for små skorstene finder du her: www.bygningsreglementet.dk/

Men konsulter lige din skorstensfejer før i går i gang, han skal jo alligevel syne jeres arbejde før skorstenen må tages i brug.  Og somme tider kunne man godt fornemme, at de ikke altid godkender efter helt de samme regler men deres dovenskab når kosten skal trækkes.  Den udtalelse må du gerne citere mig for.  

Pøj pøj.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Enig med de to første, ring til din skorstensfejer og hør ham, især hvor mange tagtrin han vil have. Det er nemmere at holde sig gode venner med dem, og de er som regel rigtig flinke til at hjælpe der er nogen helt konkrete regler for min afstande til brandbare materialer. Der er også vidt forskellige mening om højden på skorstenen, min feks ermin ikke over tagryggen og den lokale havde ikke problemer med det, det giver mig heldigvis ikke problemer af nogen art
Nå, det viste sig at brændeovnen ikke havde prøvningsattest, så vi har været ude at købe en ny. Den er dog sort hvor den anden var grå, og skorstenen vi har købt er grå. Derfor vil vi købe sort uisoleret startsektion samt sort overgang. Den nye brændeovn er også lidt lavere end den anden, så det grå startstykke er også for kort (150 cm og der er nu 163 op til loftet). Spørgsmålet er så om startsektionen og overgangen skal være samme mærke som resten af skorstenen (Kavani), eller om man blot kan købe et andet mærke såfremt det er samme diameter (150mm)?
Hej.
Du køber bare hvad du skal bruge hvor du kan finde det - forresten nogle skræmmende priser på ovnrør

mvh

 varmetossen

Annonce
Så mærket er ligegyldigt? Kan en skorsten males sort selv eller skal man holde sig langt fra det?
Hej.
Du kan fint male en ovn eller et rør. Den mest kendte maling hedder Senoterm og fås både på spray og dåse.

mvh

 varmetossen

Husk, du må ikke have samlinger oppe på loftet , det skal være et langt stykke.........
Det der ovnlak er noget giftigt stads , skal helst bruges udendørs , eller med en kulfiltermaske.......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også