Utæt radiator ventil. Måske TA?

Hej alle sammen.

Kunne desværre ikke finde hjælp på nettet, så nu håber jeg nogen herinde, som hurtigt kan hjælpe med mit problem.

Til noget ældre gulvvarme er ventilen man skruer på, blevet utæt.   



Det er den gamle type som ikke er med termostat, så vidt jeg har fundet ud af, hedder den et TA ventil.

Den er blevet utæt i det øverste stykke, ved selve det man drejer på. Har vedhæftet et billede hvor man kan se den. Har markeret med en rød ring hvor det løber fra.

Når den er lukket, er der intet der løber, det kun så snart man åbner.

Kan jeg nøjes med at skifte selve den utætte del, eller skal der skiftes mere?

Håber I kan hjælpe.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt vil jeg ikke tøve med at skifte hele ventilen ud med en moderne. Men det kræver jo at anlæget tømmes og temperaturen falder i den kommende uge.
 
Sidder den på ind eller afgangen af et "oldnordisk" gulvvarmeanlæg ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svaret Nitter.

Påvirker det temperaturen så lang tid efter?

Jeg ved ikke helt om den sidder ved indgangen eller afgangen, har det betydning?

Har vedhæftet to billeder hvor man kan se alt det, som stikker op af gulvet.



Vi har nok ikke engang brug for en morderne ventil, der skal i princippet bare altid være åbent alligevel. Fyret står for resten.

Tror nu nok at det Nitter mener, er at det ikke lige er årstiden at rode med den slags !
For ja du er nød til at tage trykket og vandet af fyret for at reparere den ventil. Og ja der er forskel på om en termostat er på ind gangen eller udgangen, det er ikke samme type.
Den ventil du har der, sidder der en O ring som tætner, de bliver efter hånden slidt og mørnede.
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 10 jan 2014 09:42
Tror nu nok at det Nitter mener, er at det ikke lige er årstiden at rode med den slags !
For ja du er nød til at tage trykket og vandet af fyret for at reparere den ventil. Og ja der er forskel på om en termostat er på ind gangen eller udgangen, det er ikke samme type.
Det er ikke helt galt med din fornemmelse.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Zemich på 10 jan 2014 09:09

Tak for svaret Nitter.

Påvirker det temperaturen så lang tid efter?

Jeg ved ikke helt om den sidder ved indgangen eller afgangen, har det betydning?

Har vedhæftet to billeder hvor man kan se alt det, som stikker op af gulvet.

Vi har nok ikke engang brug for en morderne ventil, der skal i princippet bare altid være åbent alligevel. Fyret står for resten.

Tja, de billeder siger jo ikke så meget.

Hvis ventilen sidder på indgangen bliver den meget varm, faktisk sådan ca. den samme temperatur som din kedel er stillet til. Bliver den derimod ikke så varm, sidder den på udgangen.

Og det er rigtigt som Håndværkeren påpeger, det er ikke helt samme type ventil der skal bruges. Og det er specielt vigtigt hvis den sidder på afgangen.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nej det skidt timing, men desværre skal det jo laves, tør ikke tænke hvor koldt der bliver på det badeværelse, hvis det bliver koldere udenfor.

Min kedel styrer selv temperaturen, den spytter ud og den er aldrig rigtig meget varm.

Hvordan kan jeg eller finde ud af hvilken vej det vender?

Kan se der på nye ventiler altid er en pil, men synes jeg ikke umiddelbart der er her.
Det eneste der minder om en pil er en trekant på bagsiden under teksten "ADO"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis