VVarmepumpe HJÆLP

Hej jeg håber at der er en kvikt person der kan finde hoved og hale i mit vvp problem. Min datter har en Figther 1120 der under varm vand produktion sender meget varmt vand ud i gulvet. Anlægget er udstyret med en trevejsventil Honeywell 4013 hvor indsatsen er skiftet, den skifter tilsyneladende rigtigt (jeg har målt med 2 digitale termometre på trevejsventilen, at radiatorsiden forbliver kold når varm vand produceres). Returen fra vvb ender i et T stykke som også er retur fra radiatorkredsen og samtidig forbundet til en 100 l buffertank. Hvis radiatorkredsens cirkulationspumpe kører, bliver T stykket og radiator kredsen meget varm. Hvis jeg stopper pumpen falder radiatortemp. Jeg har desværre ikke begreb om hvordan man tilsyneladene kan presse varmt vand ind i en kreds der er lukket i den ene ende (trevejsventilen) . Vi har haft 2 vvs folk til at se på det og de har ikke fundet fejl, anlægget har virket rigtigt i flere år men efter at fejlen optrådte har hun fået en extra el regning på 15000 kr og nogle gange haft op til 29 grader indendørs indtil hun lærte at kun tænde for cirkulationspumpen en gang imellem. På forhånd tak  
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at have ret meget forstand på sagen, er min logiske tanke at det må være den del der blev skiftet der er skyld i al balladen ! Så muligvis skal hele ventilen skiftes og ikke kun indmaden.
Tja Poul. Efter denne udendanske betjeningsforvirring: www.nibeonline.com/pdf/611922-1.pdf side 50 skyldes en for høj rumtemperatur at varmepumpen er sat forkert op. Om det så er smedene, ejerne eller varmepumpen "der er en fejl på", kan jeg ikke sidde her og se.  

Undre mig dog over betjeningsforvirringen tilsyneladende ikke findes på det lokale sprog, det mener jeg faktisk er et lovkrav.

Ved ikke om du har læst en betjeningsvejledning og kontrolleret om pumpen er betjent korrekt ???

PS. Ser at varmepumpen også findes i en Vølund udgave: www.volundvt.dk/Volund/Service/Drif...ejledning/ Ved ikke om du kan finde noget mere brugbart der ??? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak Jørgen og Leif for jeres hurtige svar. Selvfølgelig har trevejsventilen været under kraftig mistanke hele tiden, men den skifter korrekt det kan også ses på en plastik pal der også manuelt kan få ventilen til at skifte. Men jeg har jo målt at gulv siden af trevejs ventilen slet ikke bliver varmere under varm vand drift, men derimod virker det som returren fra vvb kan strømme ind i buffertanken og dermed i gulvet når cirkulationspumpen kører, mystisk. Alle indstillinger er efter bogen som er nærlæst, men selvfølgelig er varianter prøvet, dog uden virkning. Feks. hvis max gulv temp. sættes til 28 g. kan vvpumpen vise at der er 39 g. i gulv kredsløbet (temp måles i buffertank og visses i Figther display) men alligevel kører vvpumpen til 50 g. er nået i vvb. Jeg tror at alt ved vvpumpen kører korrekt men der er en læk der tillader returvandet at løbe ind i buffertanken,men det kan jo ikke lade sig gøre, eller kan og hvad er så ændret.Installationen ligner http://www.nibeonline.com/PDF/031051-2.pdf side 13 Mvh Poul
Skrevet af Poul79 på 10 jan 2014 09:37
Tak Jørgen og Leif for jeres hurtige svar. Selvfølgelig har trevejsventilen været under kraftig mistanke hele tiden, men den skifter korrekt det kan også ses på en plastik pal der også manuelt kan få ventilen til at skifte. Men jeg har jo målt at gulv siden af trevejs ventilen slet ikke bliver varmere under varm vand drift, men derimod virker det som returren fra vvb kan strømme ind i buffertanken og dermed i gulvet når cirkulationspumpen kører, mystisk. Alle indstillinger er efter bogen som er nærlæst, men selvfølgelig er varianter prøvet, dog uden virkning. Feks. hvis max gulv temp. sættes til 28 g. kan vvpumpen vise at der er 39 g. i gulv kredsløbet (temp måles i buffertank og visses i Figther display) men alligevel kører vvpumpen til 50 g. er nået i vvb. Jeg tror at alt ved vvpumpen kører korrekt men der er en læk der tillader returvandet at løbe ind i buffertanken,men det kan jo ikke lade sig gøre, eller kan og hvad er så ændret.Installationen ligner http://www.nibeonline.com/PDF/031051-2.pdf side 13 Mvh Poul
Jamen temperaturen i buffertanken  på ingen måde blive højere end fremløbet til gulvvarmen i den opstilling. Tvivler enog meget kraftigt på at temperaturen på fremløbet skal være over 30 grader !    Mennnnne hvad er den reelle temperatur når du måler på vandet efter buffertanken med et externt termometer ??? 
 
Kunne godt mistænke føleren i buffertanken for at være defekt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Føleren er desværre OK og vandet bliver meget varmt, men hvorfor vv returren løber ind i buffer tanken når cirkulationspumpen kører ja det går desværre over min forstand. Det ville rigtignok løse problemet hvis der sad en eenvejsventil på afløbet fra gulv og buffer. Men der har aldrig været en ventil der, og det har jo virket.Der løber jo heller ikke vv vand i bufferen når cirkulationspumpen er stoppet. Mvh Poul
Ja ok, så har jeg misforstået noget af det du skrev.
 
Men, for at der kan være et flow over i  akkutanken er det nødvendigt at vandet kan "flyde" ud et andet sted igen. Så kan det kun være motorventilen der er deftekt og også lukker varmt vand ud i akkubeholderen når den står i stilling til VVB. Over min forstand går det så bare at vandet render den forkerte vej gennem akkubeholderen. Det burde ikke være muligt når der er vandtryk op til motorventilen.

Du er sikker på vandet så ikke løber den forkerte vej ligegyldigt i hvilken stilling ventilen står, for så er det vandpumpen i varmepumpen der er vendt forkert, dvs. vandflowet går generelt den forkerte vej ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du har ret Leif, det skal være trevejsventilen. Men så skulle rørsiden mod buffertanken vel også blive varm, det gør den ikke . Ang. cirkulationspumpen så kan den jo ikke køre baglæns, men jeg har alligevel prøvet at google om Grundfoss alpha kan ved en fejl (man bliver lidt desperat når alt det logiske ikke virker) Ingen ting er ændret siden anlægget kørte korrekt, uden ventilsæder i trevejsventilen og to temp følere der viste forkert, samt udluftning,alting uden den ønskede virkning. Mvh. Poul
Skrevet af Poul79 på 10 jan 2014 15:39
Du har ret Leif, det skal være trevejsventilen. Men så skulle rørsiden mod buffertanken vel også blive varm, det gør den ikke . Ang. cirkulationspumpen så kan den jo ikke køre baglæns, men jeg har alligevel prøvet at google om Grundfoss alpha kan ved en fejl (man bliver lidt desperat når alt det logiske ikke virker) Ingen ting er ændret siden anlægget kørte korrekt, uden ventilsæder i trevejsventilen og to temp følere der viste forkert, samt udluftning,alting uden den ønskede virkning. Mvh. Poul
Tjaa'e Poul. Jeg mener også at pumpen eventuelt er vendt forkert rent fysisk. Men det kræver så også at motorventilen ikke er helt tæt på den aflukkede kreds (det vand du fylder på et sted skal altså væk et andet sted). Det kan kun blive gennem den motorventil, et sted hvor trykket faktisk burde være størst i hele anlæget. Derfor passer det ikke  logisk sammen nogle steder !!! 

Du skal tænke på jeg ikke kender den units særheder, en viden man kun kan tilegne sig ved at have set rigtig mange. Og jeg har aldrig set et i drift, kun på papiret (computerskærm).   

Men for jeg kan forsøge og løse gåden pr. korrespondance, skal der nogle tal på "bordet" af temperaturene på de kritiske steder i begge modes, ellers bliver det kun, måske vilde, gætterier.

Og hvis du skal lave pålidelige målinger, skal du lige huske at metal leder varme betydeligt bedre end vand, derfor skal der måles i rimelig lang sfstand fra eks. et TEE hvor der er to forskellige temperature tilstede hvis det er metalrør der bærer vandet.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg skal starte med at sige, at jeg ikke kender til Nibe-pumpen, eller hvordan dit anlæg er bygget op.
Jeg har selv IVT.

Nå, men min mistanke går på trevejsventilen og cirkulationspumpen, måske i uskøn kombination.

Hvis der cirkulerer vand i radiatorkredsen under VV-produktion, så er trevejsventilen utæt. Ellers kan det ikke lade sig gøre.
Er der ikke en eller flere manuelle ventiler, der kan lukke af til radiator/gulvarmekredsene?
hvis der er det, så luk for den/dem og se om der stadig kommer varmt vand ud i radiatorkredsene. Gør der det -Gud forbude det- så er rørsystemet forkert bygget op.
Løser det problemet, så er trevejsventilen synderen, og det tror jeg på.
Du kan ikke være sikker på, at den stiller sig korrekt alene på baggrund af indikatoren. Der kan være slør i overgangen mellem ventilen og aktautoren, og ventilen kan være lidt forskudt i forhold til indikatorvisningen. Endelig kan den nye ventil være defekt.

Når der kommer varme ud i T-stykket, som er/burde være returventilen fra radiatorkredsen, så kunne jeg som Nitter, mistænke at vandet læber den gale vej i systemet. Cirkulationspumpen er en centrifugalpumpe, og sådan en kan kun sende vandet den vej pumpen er designet til. Modsat manges misforståelse, så vil vandet stadig komme den rigtige vej ud hvis pumpen roterer den gale vej. Det er alene pumpens effektivitet, der reduceres betydeligt!
Hvis vandet løber den gale vej i systemet, så er det fordi pumpen vender forkert, altså at den er monteret omvendt på røret.
Jeg ville, i dit sted, kaste et blik på pumpen og røropbygningen og forvisse mig om at cirkulationen går den rigtige vej.

Du skriver at datteren har fået en ekstra regning på 15000 kr!
Det er godt nok en sjat!! Mildest talt. Jeg kunne mistænke at der er noget galt med trimningen af varmepumpen eller noget anet i huset. Det er et ekstraforbrug svarende til over 20 kWh pr døgn, hvis det fordele over et år!
Min mistanke går på:
1) Varmepumpen kører med konstant temperatur på fremløbet, og ikke flydende kondensering. Det sidste betyder, at den afpasser fremløbstemperaturen efter udetemperaturen. På den måde kører pumpen altid med den lavest mulige temperatur, og det er rigtig gavnligt for virkningsgraden.
2) El-patronen kobler alt for meget ind. Den skal være træget så meget, at den stort set ikke kommer i brug. Når der laves varme med kompressoren, så laver VP'en 3 - 4,5 kWh varme for hver kWh strøm den bruger. Når el-patronen får man præcis én kWh varme for én kWh el den bruger. Det siger sig selv, at el-patronen skal bruges mindst muligt.

Det vil være en rigtig god ide at få en bimåler på varmepumpen, så elforbrug til varmepumpen kan følges isoleret fra det øvrige hus' forbrug. Den koster relativt lidt sammenlignet med den besparelse der ligger i at kunne opdage et overforbrug i tide. En bimåler kan fås brugt til ca 500 kr og tage en times tid for elektrikeren at montere.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis