Hegn/plankeværk

Jeg skal have opsat et hegn/plankeværk i min baghave. I den forbindelse har jeg brugt noget tid på at finde ud af hvordan det skulle se ud og faldt over dette: http://www.vtse.dk/plankevaerk som jeg syntes er pænt.

Men jeg kan ikke umiddelbart lurer hvad det er brugt der - ligner det almindelig trykimpræneret der bare er malet, eller hvoordan ser det ud i jeres øjne?

Hegnet skal være 20m i en lige linje og minimum 2m højt, gerne 2,20.
Stolprne formoder jeg skal graves ned til frostfri samt have lidt beton at stå i? Men hvilken afstand skal man gå efter på stolperne. 
Jeg overvejer at benytte egestolper istedet for trykimprægneret.



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal stå i skel, skal du være opmærksom på, at naboen skal give lov, hvis det er over 2 meter.
Stolperne gaves ned, så 1/3 er under jorden og 2/3 er over. Beton er en god ide, men det må ikke ligge under træet, da vand der løber ned af dette, så ikke kan komme væk.

Jeg vil jo mene at bruger du egetræs stolper og sætter dem mindst 90 cm. ned i jorden, skal det nok holde uden cement. Giv pælene en godt lag trætjære på den del der skal i jorden og en 10 cm. over jorden, så holder de endnu længere. Afstanden imellem pælene er lidt afhængig af om det skal være med lodrette planker eller vandrette. Max. 2 m. ved vandrette planker og ikke ret meget mere ved lodrette.

Lad være med at købe de helt tynde trykimprægnerede hegns brædder, de holder ikke så længe er min erfaring.

I stedet for at grave huller til stolperne så brug et jord bor, det er meget nemmere og et sådant koster ikke alverden.

Flot er det bestemt. (vindfølsomt i disse Orkaner vi har oplevet den sidste tid)

Noget helt andet er:

Et sådan som du linker til kan/vil måske give nogle vind hvirvler, det lær ikke så godt som et lidt mere "åbent"

Men det var et stort sidespring

Bare for at du er obs. på det.

Så er det for at få læ?

Bør du måske kikke efter en anden slags stakit/plankeværk.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Mener ikke en hæk eller et hegn til naboen må være højere end 1,80 m.

Og maskinsnedkerens oplysning om læ er ikke en skrøne. Mange års erfaringer siger at et hegn med ca 33% "gennemblæsning" giver mest læ.   Os pst, så vælter det heller ikke så nemt i storm/orkan. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også