Raketfyr - opdatering

Hej.
Her er så et keramisk brændkammer, og det har vist sig, at det er den vej, jeg vil gå.
Der er ikke noget jern, der fjerner varmen fra forbrændingen, så alt går ind i fyret.
Den fungerer fremagende, kan ikke erstatte oliebrænderen endnu, men kan godt følge med, når fyret er varmet op til 50 - 60 grader, der er nok til vores hus.

Tror jeg opgiver den oprette fødning, men skal lige prøve med dette kammer.

Da den nu er ude, blev fyret selvfølgelig checket indvendigt, og i de måneder, der er gået,
er kun afsat ubetydelige mængder af støv, der lige kan skrabes -børstes ud.
Det er egentlig ikke aske, men støv, finere end mel, og bestemt ingen antydning af sod.
Der er brændt træ og en del træpiller, nok 10 sække.
Der er ingen tegn på nedbrydning af selve enheden, så udviklingsafdelingen fortsætter

Der kommer så en låge med glas og tætning og luftstyring

mvh

(for nye læsere er der gamle tråde med raketovn)

varmetossen

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg tog fejl. Der skete to ting i aftes. Jeg fik monteret røret, der føder pillerne for højt og der var en mild storm, og temperaturen i fyret steg fra 40º til 65º på en time.

Så dette kan erstatte oliebrænderen.

Og nu er det så bare med at finde den optimale docering/forbrænding.
Jeg har ikke noget overblik over forbruget, men det kommer
Selvfølgelig gik der piller til, men til gengæld var der intet tilovers, andet end støv næste morgen.
Jeg har i mange år raget aske ud af brændeovne og fyr og må sige at den koncentrerede forbrænding  her er helt anderledes.
Jeg har også erfaring med pillefyr af forskellig slags, og vil stadig sige at dette giver større udbytte.

mvh

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis