Dør hænger på Octavia

Jeg har en Octavia fra 2003, men er ikke den store mekaniker. Desværre har jeg opdaget at døren i førersiden hænger en del. Det er lige præcis så meget, at "låsekrogen" på bilen rammer "låsenæbet" på døren lige over hvor det er skråt. Hvis man smækker døren hårdt, så hopper den op på plads i låsen, men det slider på "næbet" på døren som ikle bliver ramt korrekt og giver et hult klonk.

Jeg har læst at man kan åbne døren på klem og løfte i døren med en donkraft, for at bøje hængslerne lidt opad. Jeg har forsøgt meget forsigtigt, men uden resultat.

Nogle gode råd?

Jeg mistænker at det er opstået ved at jeg har løftet bilen forkert, da jeg skulle skifte hjul. Jeg har fået en ny "værkstedsdonkraft" som bøjede den metalkant som jeg normalt sætter reservehjulsdonkraften fast i. Jeg ved ikke om det kan være grunden, men jeg forstår ikke hvor man ellers skal løfte bilen. Det hele føles underligt blødt.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har nok ikke løftet bilen skæv. Er der slør i døren? Altså hvis du åbner og løfter den op og ned ude ved dørhåndtaget? Hvis der er så er det fejlen. Det er en svaghed de har. Hvis ikke har du eller en anden måske lænet sig op af døren når den har været åbnet så den er bøjet nedad. JEg har ofte haft held med bare at løfte kraftigt i døren når den er let åben (ikke helt bare så du får fat i bunden af døren. Altså 30-40 cm. ) beslagene bliver så bøjet lidt opad og det kan muligvis løse det. Donkraften giver så grimme mærker i dørbunden og med hænderne har du mere føling.


 

 

Med værkstedsdonkraften bør du kun løfte bilen på for/bag-bro samt hjulophæng hvis du ved hvordan.

Men formoder ikke det er dit mislykkede "løft" der er skyld i den hængende dør. Det er højst sansynligt slid af hængslerne. Og dem i føresiden er sjovt nok de mest medtagene.

Prøv lige og stå udenfor bilen, åben døren så meget at "låsemekanikken" ikke kan gå i indgreb og løft op i døren. Vil formode du kan løfte døren døren ca. 1/2 cm op uden karossen følger med og samtidig kan få den til at sige klonk i hængslerne.

Er det korrekt ???   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Der er umiddelbart ikke noget slør i døren. Jeg kan ikke løfte op i den uden at lægge kræfter i, så karossen følger med.

Det er også derfor jeg spekulerer over om jegg kan habe bøjet karrossen..
Skrevet af Nicolai85 på 09 jan 2014 22:41
Hej Leif

Der er umiddelbart ikke noget slør i døren. Jeg kan ikke løfte op i den uden at lægge kræfter i, så karossen følger med.

Det er også derfor jeg spekulerer over om jegg kan habe bøjet karrossen..
Nej ok. Brug Grossmanns måde og tvinge døren på plads. Problemet syntes at hænge sammen med noget "blødt" plade i døren og ikke i slidte hængsler.

Hvis du har "bøjet karossen" (de bærende dele) vil der højst sansynligt ikke være plads til døren i det dertil indrettede hul.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der skal ikke megen slid til, før døren ikke lukker ordentlig. Prøv at slå naglen i hængslet ud nedefra og se, om den ikke er slidt bare en millimeter. Forestil dig, hvor meget det er helt fra hængslet til låsen.
I de gamle sunbeam 2-dørs, satte man en klods under hjørnet af døren og løftede med en donkraft, mens ejeren blev distraheret til anden side. Men ikke på så ny en bil som din.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis