Indendørs brændestabling

Jeg har overvejet at bygge en "niche" til at stable brænde indendørs i stuen, fordi jeg synes det ser fantastisk hyggeligt ud, i de magasiner hvor man ser dette udført.

Jeg ser dog flere steder på nettet hvor dette frarådes, specielt i forbindelse med kældre, da det jo giver risiko for skimmelvækst. Det er dog nævnt i forbindelse med ydervægge i kældre.

Den væg som skulle bruges til det er en varm indervæg som jeg selv har sat op (spån og gips på stålskelet), og den er placeret midt i stuen. Vi taler således ikke ydervæg.

Tanken var så at bygge 3 lodrette, sortmalede "vægge" ud fra denne, som man så kan stable imellem. Altså 2 smalle, høje brændestabler, bare en dybde svarende til alm. kævler (30 cm el.lign.)

Vi har desuden et genvex anlæg som holder lufttemperaturen fint nede i nærheden af 30-50% RF, hvad jeg lige har registreret de par måneder vi har boet i huset.

Hvad siger I? Er det en dårlig idé?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud fra et rengørings synspunkt er det ikke en god ide... brænde er umuligt at tørre støv af på, og har du tænkt på edderkopperne der måske flytter med ind 
 
Men hvis dit brænde ellers er tørt når det kommer ind, tror jeg ikke det vil påvirke dit indeklima nævneværdigt. Det svarer vel til at sætte en masse grønne planter ind i stuen, og de forhøjer luftfugtigheden hele tiden, hvorimod brændet vil tørre ud med tiden.

Så kan man selvfølgelig diskutere om det er kønt, jeg vil give dig ret i det ser godt ud, men vil også mene at det måske vil virke lidt "bo-bedre-agtigt" hvis der ikke er en brændeovn eller pejs, hvor brændet li'som har en funktion 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hmm, der bliver ingen problemer med indeklimaet ud over det er en støvmagnet du vil opsætte, hvis brændet er tørt ved stablingen.
 
Men hvorfor ikke et af de store fototapeter i stedet, i det jeg formoder der også findes et af en brændestabelvæg ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé! Jeg mener bestemt ikke der vil komme problemer med skimmel eller lignende.

Støv og edderkopper ville jeg heller ikke bekynre mig det mindset om. :o)

Jeg vil dog give ret I, at det kun give rmening såfremt der er en brændeovn. Ellers virker det lidt tåbeligt.

Venlig hilsen

Jens

Hej.
Det vil der ikke være problemer med ang. fugt og skimmel. Skimmel opstår når brændet ligger vådt for længe, og i det miljø vil det omgånde tørre ind, hvis der skulle være noget, men det kan du se, når du lægger det ind.
Jeg har selv et rum på 10 m³ ved fyret, sammen med en gang hvor der ikke bliver under 15º med lufttilgang, og det brænde, der lægges derind, tørrer hurtigt.
Men hvis det er dekoration, han du skære en masse skiver og trekanter og skrue op på væggen, herunder nogle spændende med knaster osv.

mvh

 varmetossen

Annonce
Tak for de gode svar !

Jeg ved ikke hvorfor I alle antager jeg ingen brændeovn har :-D
For det har jeg altså, og det er jo netop derfor. Både for hyggens skyld, og for at have mere brænde indendørs end der kan være i spanden.

Det brænde vi har købt var tørret og umiddelbart har jeg inke fundet nogle edderkopper i det, heller ikke det jeg har taget ind fra skuret. Men klart, det er da en risiko. Jeg tænker ikke støvet vil være en problematik, da det jo ikke ligger lang tid af gangen (blir futtet af jo). Hvad jeg skal gøre med det i sommerhalvåret ved jeg dog ikke rigtig...?
Skrevet af KongKurs på 08 jan 2014 21:58
Tak for de gode svar !

Jeg ved ikke hvorfor I alle antager jeg ingen brændeovn har :-D 
Deeettttttt er formodentelig fordi du ikke har skrevet det.  Men når, så burde stakken jo ikke blive så gammel at støv burde afholde dig fra og praktisere din ide.




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skal den stå tæt på brændeovnen din stak? Jeg tænker bare lige brandfare (en skade som brandmænd nemt pådrager sig) der vil jo nok samles lidt tørt knas i de nederste lag som gnister osv nemt kan få fat i.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis